Kijk de volgende keer dat je in een grote stad bent eens goed rond. Wat zie je? Waarschijnlijk een heleboel busjes van klusbedrijven. De autowegen wemelen ervan en de steden slibben er bijna door dicht. Terence Carter wilde daar iets aan doen en startte met
Er zijn meerdere manieren om te zorgen dat er minder busjes in de stad komen, maar Mego Mobility heeft een gouden oplossing bedacht. Zorgen dat je aan de rand van de stad overstaplocaties maakt. Terence: “Vaak wonen aannemers niet in de stad waarin ze werken, maar juist in het buitengebied. Het idee is dat zij naar een overstaplocatie rijden en dan hun bus parkeren, het gereedschap meenemen dat ze nodig hebben en dan overstappen op een kleiner, elektrisch vervoermiddel.”
Mego Mobility werkt met drie verschillende vervoermiddelen: een elektrische scooter, een bakfiets en een biro (een elektrische brommobiel). De scooter en de bakfiets kunnen pal voor de deur van de klus worden geplaatst, terwijl een biro wel in een parkeervak geparkeerd moet worden. Mego regelt daarvoor de parkeervergunning, dus hier hebben de loodgieters en timmermannen geen omkijken naar.
De startup begon in 2019: “Dat was vrijblijvend onderzoek doen, maar toen we ons aanmeldden bij Mobility Lab begon het pas echt te lopen. Het is door het coronavirus ook wat moeilijker te bewerkstelligen. Zo hadden we een aannemersbedrijf dat graag met ons wilde werken, maar daarvan hebben we de lancering uitgesteld naar 2022 omdat meerdere werknemers waren getroffen door het virus. Bovendien hebben we als overstaplocaties graag bouwmarkten en groothandels, maar die moesten door het coronavirus ineens heel andere systemen opzetten voor click & collect waardoor er minder ruimte was voor andere projecten.”
Gelukkig heeft Mego Mobility doorgezet en mede dankzij de support van Mobility Lab een start gemaakt. “Zo hebben we nu in Amsterdam een groothandel waarmee we samenwerken en sinds kort is er ook in Rotterdam een overstaplocatie waar nu een glasbewassingsbedrijf gebruik van maakt.” Het mooie aan Mego is dat het heel snel kan gaan. Niet alleen de voertuigen, maar ook het organiseren van de aanwezigheid ervan. “Dat bedrijf contacteerde ons een paar weken geleden en nu al bereiken zij hun werkplekken in de Rotterdamse stad via onze vervoermiddelen.”
Niet dat het alleen draait om bedrijven, want ook overheden doen mee aan de pilot. “We zijn afhankelijk van stakeholders, zoals de gemeente. Zo zijn we naar het klimaatcafé gegaan van Rotterdam en daar ontmoet je dan alweer zoveel mensen, waaronder een wethouder die meteen vroeg: “Wat hebben jullie nodig, wanneer willen jullie beginnen?” dus dat is heel waardevol. Naast dat het bijvoorbeeld een x aantal uren beschikbaar stelt met een juridisch persoon, waardoor we bijvoorbeeld onze gebruiksovereenkomst konden opstellen.”
Hoewel het project van Mego Mobility vooral geënt lijkt op de vakmensen, hebben veel meer mensen en zelfs de aarde er profijt van. “Steden zijn veel te druk, veel te vervuild. De gemeente Amsterdam heeft samen met de HvA onderzoek gedaan naar de busjes die dagelijks in en uit de stad gaan. Dit zijn er 30.000 per dag, bijvoorbeeld voor pakketjes en voor de horeca, maar 10.000 stuks zijn bouwgerelateerd. Het leek ons dus een goed idee om ons hierop te focussen. Het aantal klusjesmannen zal niet snel afnemen, integendeel, er is juist meer onderhoud nodig, maar tegelijkertijd gaan meer steden op slot voor de dieselbus. Het doel van Mego Mobility? Uiteindelijk zorgen voor meer groen in de stad en minder vervuiling, door vakmensen een kans te bieden om met groener vervoer de files in de stad te omzeilen.”