Providers willen hun klanten graag behouden. Toch moeten ze af en toe (lees: vrijwel ieder jaar) ook hun prijzen indexeren. Of de voorwaarden aanpassen. Toch geldt voor mobiele abonnementen nog altijd dat een wijziging niet altijd een tariefsverhoging met zich meebrengt. De aanpassingen die T-Mobile vandaag bekend maakte gaan een beetje twee kanten op. Abonnementen worden in principe niet duurder en bij sommige varianten wordt de databundel vergroot. Maar er is ook minder goed nieuws. Datavrije Muziek gaat verdwijnen en de tarieven van de abonnementen met grotere databundels gaan iets omhoog.
Laten we beginnen het met beste nieuws. T-Mobile heeft besloten dat klanten die hun abonnement verlengen, of besluiten om voor het eerst klant te worden, krijgen bij de abonnementen met 5 en 10 GB data nu een bundel van respectievelijk 8 en 15 GB. Voor een tweejarig abonnement betaal je dan 17,50 (8 GB) of 20,50 (15 GB).
De tarieven gaan uit van 4G data en 120 belminuten. Voor 5G betaal je 2 euro per maand extra. Wil je onbeperkt bellen (+ 120 minuten naar EU landen) dan komt er nog eens 2,50 per maand bij. Is op het adres van het abonnement al een ander T-Mobile mobiel, of T-Mobile Thuis, abonnement actief, dan krijg je 2,50 per maand korting op de kosten van het nieuwe of verlengde abonnement.
T-Mobile zegt in het bericht over de wijziging dat de nieuwe abonnementen voor ‘bijna dezelfde prijzen’ aangeboden worden. Dat impliceert dat ze wel aangepast zijn. En waarschijnlijk naar boven. Een tariefsverlaging zou de provider natuurlijk exact benoemen. Omdat de oude tarieven niet meer gecommuniceerd worden heb ik bij de provider nagevraagd wat ‘bijna dezelfde prijzen’ in deze betekent. Zo gauw als ik antwoord heb, voeg ik dat hier toe.
Minder goed nieuws is er voor iedereen die gebruik maakt van een abonnement met Datavrije Muziek. T-Mobile gaat daarmee stoppen. Voor bestaande klanten verandert er (nog) niets, zolang zij hun abonnement niet wijzigen of verlengen.
Datavrije Muziek ligt al een aantal jaren onder een vergrootglas, juridisch gezien. Dit valt onder het zogenoemde zerorating, waarbij consumenten voor bepaalde data niet hoeven te betalen of er wordt geen tegoed uit de bundel voor afgeschreven. Dat is in strijd met de wet op netneutraliteit. Onlangs tikte het Europese hof onder andere het (nu nog) moederbedrijf van T-Mobile Nederland, Deutsche Telekom, hiervoor op de vingers.
T-Mobile zegt nu met Datavrije Muziek te stoppen omdat er te weinig animo voor is. Dat kan, maar het zou ook zomaar kunnen dat ze alvast voorsorteren op de mogelijke gevolgen van de uitspraak van het Europese Hof voor providers in andere landen.