05.10.2021
Mobile

Onbeperkt mobiel internet heeft nog altijd ‘beperkingen’

By: Ron Smeets

BlogMobile

Tele2 was de eerste mobiele provider die in Nederland een mobiel abonnement met onbeperkt datagebruik introduceerde. Kort daarna volgde T-Mobile. KPN en Vodafone bleven wat langer vasthouden aan de ‘beperkte’ databundels, maar moesten in de concurrentieslag met T-Mobile / Tele2, die inmiddels gefuseerd zijn, uiteindelijk ook overstag. Toch hebben de ‘unlimited data’ abonnementen nog altijd wel wat beperkingen, ook binnen Nederland.

Hoe gebruiksvriendelijk is onbeperkte data?

Die beperkingen hebben alles te maken met de ‘rem’ die providers op extreem datagebruik zetten. Dit betekent dat je na het gebruik van een bepaalde hoeveelheid GB’s op één dag een handmatige handeling moet verrichten om extra, gratis, GB’s te kunnen blijven gebruiken. Door bijvoorbeeld in de app van de mobile provider een extra databundel te activeren. Daar zijn voor ‘onbeperkte’ abonnementen geen kosten aan verbonden, maar het kan soms wel irritant zijn als je, bijvoorbeeld, online TV kijkt. Die extra databundels zijn immers kleiner dan de standaard dagbundel.

De reden dat providers een soort van datalimiet op het continu gebruik van mobiele data ingesteld hebben is simpel. Zij willen voorkomen dat klanten de mobiele ‘unlimited’ abonnementen gebruiken voor streaming diensten, zoals game of video servers. Op zich is dat nog wel enigszins te begrijpen ook. De discussie blijft echter of je een ‘onbeperkt’ abonnement dan ook nog wel een ‘onbeperkt’ abonnement mag noemen. Formeel is bij alle providers ook een Fair Use Policy (FUP) van kracht. Dit betekent dat ze het recht hebben om, bij overmatig dataverbruik, de abonnee te waarschuwen dat daarvoor, als dat gedrag zich blijft herhalen, kosten voor in rekening mogen brengen. In de praktijk heb ik dat, als grootverbruiker van mobiele data, in ieder geval nog nooit meegemaakt. Maar, het feit dat het in de voorwaarden staat, is toch een soort van stok achter de deur voor de providers.

Dagbundels verschillen per provider

Vooralsnog houden de providers het nog bij het instellen van dagbundels om het echte extreme dataverbruik binnen de perken te houden. Bij T-Mobile/Tele2 en KPN krijgen klanten met een ‘unlimited’ abonnement elke dag standaard 8GB data. Dat kan, als die bundel bijna op is – doorgaans hanteren providers de grens van 80% – dan telkens aangevuld worden met een 2GB bundel. Er is weliswaar geen limiet op het aantal extra bundels dat je per dag kunt activeren, maar je moet er wel telkens voor naar de app van je provider om dat handmatig te doen.

Klanten met een Vodafone Red Unlimited abonnement kregen tot begin deze maand ‘maar’ 5GB per dag en de aanvullende bundels waren 1GB. Voor de eerste extra GB hoefde je echter niets te doen. Die werd automatisch geactiveerd. Vanaf 1 oktober heeft Vodafone de dag- en aanvullende bundels verdubbeld. Nu krijg je dus standaard 10GB per dag die je telkens met 2GB kunt aanvullen. Dat maakt het onbeperkt gebruik al ietwat gebruiksvriendelijker.

mobiel-tv-kijken.jpeg

Veel aanvullende bundels

Zelf ben ik zoals gezegd een grootverbruiker. Ik kijk veel mobiel tv/video. Dan ga je snel door de dagbundels heen. TV of video in HD op een tablet kost per uur tussen de 1 en 2GB data (afhankelijk van de kwaliteit en instellingen van de stream). Als ik op pad ben en ik kijk naar de F1, of een wielerwedstrijd, dan kan het zomaar gebeuren dat mijn iPad 3 tot 6 uur onafgebroken video staat te streamen. Aan een standaard dagbundel van 5 of 8GB heb ik dan niet zoveel. Dat is net genoeg voor 2,5 tot 5 uurtjes tv kijken. Natuurlijk, lang niet iedereen zal zoveel data gebruiken, maar de dagbundels zijn hoe dan ook een beperking.

Aanvankelijk had ik een Tele2 abonnement met onbeperkte data. Op dit moment heb ik zowel een T-Mobile Unlimited als Vodafone Red Unlimited abonnement. Er zijn maanden dat ik bij beide providers meer dan 100GB ‘verstook’. Ik kom dus regelmatig in aanraking met de aanvullende bundels.

Echte beperking in het buitenland

Waar alle abonnementen met onbeperkte data sowieso mee te maken hebben is de beperking op het datagebruik in het buitenland. Door de roaming wetgeving van de EU, die in de zomer van 2017 van kracht werd, gelden de voorwaarden van mobiele abonnement in alle landen van de EU. Dat betekent dus dat je in alle EU-landen je bel- en databundel kunt gebruiken, zonder extra kosten, alsof je in Nederland bent.

Je zou dan verwachten dat dit ook geldt voor de unlimited data abonnementen. Daar komt de EU de providers echter tegemoet. Die brengen elkaar onderling data en andere netwerkkosten in rekening. Om te voorkomen dat een klant (zoals ik) tijdens zijn verblijf in het buitenland, binnen de EU, tientallen GB’s aan data verstookt, mogen providers voor die abonnementen wel een (harde) maandelijkse datalimiet instellen. Hoe hoog die minimaal moet zijn wordt bepaald aan de hand van de interoperator datatarieven en de hoogte van de abonnementskosten. Een ietwat ingewikkelde rekensom, maar het komt er op neer dat die limiet bij de Nederlandse providers tussen de 21 en 25 GB ligt. T-Mobil/Tele2 geeft 21GB, KPN 25 GB en Vodafone hanteerde ook 25GB, maar heeft dat deze maand verhoogd naar 40GB. Wil je binnen dezelfde maand nog meer data verbruiken, dan moet je daarvoor dus een extra bundel aanschaffen.

Kortom, onbeperkt is nog altijd niet altijd en overal onbeperkt. En hoewel dat in sommige gevallen (gebruik in het buitenland) te billijken is, is het met name voor de echte grootverbruikers soms gewoon minder gebruiksvriendelijk. First world problems zal ik ze maar noemen 😉

Share this post