Netflix, Videoland, NLZiet, Disney+, Amazon Prime, Discovery+, Pathé Thuis, Apple TV, YouTube Premium, HBO Plus, ESPN Compleet, GCN+, HBO Max en NPO Plus. Het zijn allemaal zogenoemde streaming video on demand (sVOD) diensten die uiteindelijk het einde zouden moeten betekenen voor lineaire tv. Wat, met Netflix en Internet TV, ooit begon als een voordelig alternatief met als grootste voordeel dat je zelf kunt bepalen wat je wanneer kijkt, is inmiddels verworden tot de nieuwe standaard.
Maar is dat nog wel zo? De eigen controle over wat je wanneer kijkt, staat buiten kijf, maar daarvoor heb je al lang niet meer genoeg aan een paar abonnementen van sVOD aanbieders. Abonnementen die, zo zagen we vorige week bij Netflix, soms in één klap zomaar 10 tot 15 procent duurder worden. Dan vallen de prijsverhogingen (2 tot 4%) van Ziggo en andere traditionele tv-aanbieders, waar ook elk jaar veel over geklaagd wordt, ineens best mee.
Als je alles wilt kunnen zien wat in het aanbod van een uitgebreid tv-abonnement van providers als KPN, Ziggo, Caiway of T-Mobile zit, dan ben je, per maand, veel duurder uit. Om nog maar te zwijgen van de abonnementen die liefhebbers van live voetbal, formule1, tennis en andere sporten moeten afsluiten als ze hun traditionele tv-abonnement opzeggen.
Uiteraard is het niet nodig, en zelfs onzin, om een abonnement te nemen op élke sVOD dienst. Maar als je films, series, de Nederlandse omroepen en live voetbal en formule1 wilt kijken dan zul je op z’n minst een zestal streaming diensten en -abonnementen nodig hebben. Met een gemiddelde prijs van 10 euro – wat aan de lage kant is met de sportdiensten erbij – betaal je dan dus minimaal 60 euro per maand. Dat is op dit moment nog ongeveer hetzelfde als de kosten voor een uitgebreid tv-abonnement met 50 – 70 tv-zenders, films, series, eredivisie en formule 1.
Maar, aan drie of vier streaming abonnementen voor tv-zenders, films en series heeft de gemiddelde bingewatcher natuurlijk niet genoeg. De crux zit hem hier in het feit dat elke aanbieder (van Netflix t/m Videoland) zijn eigen ‘assortiment’ van films en series heeft. Vijf of zes sVOD abonnementen, los van de sport en lineaire tv, is al heel normaal. En het aanbod van sVOD-diensten zal de komende jaren waarschijnlijk nog verder groeien. Voor je het weet, betaal je straks 100 euro per maand om alles te kunnen kijken wat je wilt zien.
Nu hoor ik velen al roepen ‘Ja, maar we kunnen toch delen of switchen?’ Klopt, dat is op dit moment nog altijd dé manier om de kosten voor sVOD-diensten binnen de perken te houden. Je neemt een Netflix Premium abonnement (voor vier gelijktijdige streams) en deelt dat met een of twee familieleden of vrienden. Betaal je gedrieën €5,33 per maand. Die truc kun je natuurlijk met veel andere sVOD-diensten ook uithalen. En dan maar hopen dat de Netflixen en Amazon Primes van deze wereld niet besluiten het delen van abonnmenten gaan verbieden of onmogelijk maken. Al kun je dan altijd nog een VPN optie installeren.
Een andere optie, als je niet wilt delen, of niemand kunt vinden, is het regelmatig switchen tussen sVOD-diensten. Er van uit gaande dat je binnen drie maanden alle (nieuwe) films en series wel weer gezien hebt, kun je zo een carrousel van streaming diensten maken. Je neemt bijvoorbeeld eerst drie maanden Netflix en Disney+, dan drie maanden Videoland en Amazon Prime, drie maanden Apple TV+ en Pathé Thuis, enzovoorts. Ook een prima manier om de kosten uiteindelijk wat te drukken.
Rest de vraag waarom streaming diensten in Nederland uiteindelijk duurder zijn dan de traditionele tv-abonnementen. Zoals zo vaak is het fenomeen van, ik noem het maar even voor het gemak ‘Netflixen’ en bingewatchen, vanuit de andere kant van de oceaan komen overwaaien. Daar, in de VS, is het al tientallen jaren heel normaal om 150 tot 200 dollar per maand uit te geven aan een kabel-tv abonnement. Deels voor de ‘standaard’ 100 tot 300 tv-zenders, aangevuld met de nodige betaal-tv abonnementen voor sport, films, pay-per-view en dergelijke. Voor grootverbruikers, of beter gezegd ‘veelkijkers’, konden die kosten oplopen tot 250 dollar, en meer, per maand.
In die markt, met die gemiddelde uitgaven, was het idee om goedkopere alternatieven, met meer vrijheid, te lanceren eigenlijk een no-brainer. SVOD-aanbieders als Netflix, Hulu, Amazon Prime, Sling TV schoten daar dan ook als paddenstoelen uit de grond en waren vrijwel direct populair. Dat gold ook voor live sport sVOD aanbieders, die doorgaans door de sportbond zelf worden aangeboden. Denk aan NFL Game Pass en MLB TV.
Een gemiddeld Amerikaans gezin, dat dus gewend was om 150 tot 200 dollar aan tv-diensten uit te geven, kan door over te stappen op een tiental sVOD-diensten dus nog altijd (fors) geld besparen. Zelfs hierboven genoemde grootverbruikers, met vijftien tot twintig sVOD-abonnementen zijn dan nog altijd goedkoper uit dan voorheen.
Het zal mij dan ook benieuwen hoe de verschillende sVOD-aanbieders in Nederland de komende jaren gaan, of blijven, presteren en hoeveel er nog bijkomen of misschien juist afvallen. Op dit moment is Netflix hier nog altijd het populairst, op afstand gevold door Videoland, Disney+ en Amazon Prime.
De traditionele kabel-tv providers zitten natuurlijk ook niet stil. KPN, Ziggo en diens concurrenten bieden ook steeds meer streaming (en internet tv) opties aan. Daarnaast komen er steeds meer abonnementen waar betaal-tv diensten, zoals live voetbal, films, series en formule1, ingebrepen zijn, waardoor de tarieven van die aanbieders, zeker als je ze vergelijkt met alle ‘losse’ sVOD abonnementen, nog altijd voordeliger zijn. Het enige, maar wel grote, voordeel is dan nog altijd de vrijheid die sVOD-abonnementen bieden.