Toyota was zo ongeveer de eerste grote autofabrikant die, in 1997 al, een hybride auto introduceerde. De eerste jaren alleen voor de Japanse markt, maar vanaf 2000 ook voor de rest van de wereld. Of het de wet van de remmende voorsprong was, of gewoon een verkeerde strategie, dat weten ze alleen in Japen. Feit is dat Toyota tot op de dag van vandaag nog altijd geen volledig elektrische auto geproduceerd heeft. Daar komt nu dus verandering in. Vandaag onthulde Toyota de bZX4, een volledig elektrische SUV. Die verschijnt in december op de Europese markt.
De Toyota bZX4 – nee, dat is geen concept naam – krijgt een accu met een (theoretisch) bereik van 450 kilometer. We weten allemaal dat het theoretische bereik nogal eens kan verschillen van het bereik in de praktijk. Uiteraard hangt dat voor een groot deel af van het rijgedrag van de bestuurder, maar ook externe factoren spelen een rol, zoals de buitentemperatuur. Volgens Toyota valt de terugval in het bereik in koude omstandigheden echter mee.
“Dankzij het efficiënte en effectieve verwarmingssysteem van de bZ4X is de betrouwbaarheid van de batterij gegarandeerd, ook bij lage temperaturen. Door de aanwezigheid van een warmtepomp blijft de betrouwbaarheid behouden bij temperaturen onder het vriespunt, met slechts een bescheiden vermindering van het bereik in vergelijking tot concurrerende modellen.”
Wie onderweg het bereik van de bZX4 wil vergroten kan, naast de regeneratie via afremmen, kiezen voor zonnepanelen in het dak. Die zijn altijd actief, met of zonder ingeschakeld contact. Toyota heeft berekend dat het systeem in een heel jaar voldoende energie kan opwekken om 1.800 kilometer te rijden.
Qua afmetingen is de elektrische Toyota ruimer dan de RAV4, zo meldt de fabrikant. Zoals gezegd, op de achterkant staan straks echt de letters ‘bZ4X’. Die staan voor ‘Beyond Zero’ – refererend aan ‘zero emission’, en crossover (X). Met de 4 wordt doorgaans verwezen naar vierwielaandrijving, Dat is bij deze Toyota niet anders.
De EV is voorzien van twee 80kW elektromotoren, een op de voor- en een op de achteras. Verder heeft de bZ4X ook het nieuwe steer-by-wire-systeem ‘One Motion Grip’. Hierbij werkt de besturing zonder mechanische verbinding tussen het stuur en de voorwielen. De wielen worden elektronisch bestuurd op basis van de input van het stuurwiel. Deze technologie levert meer beenruimte, een betere zitpositie en comfortabelere in- en uitstap, aldus Toyota.