Het einde van XS4All komt pal voor de Kerst weer een stukje dichterbij. KPN heeft gisteren bekend gemaakt dat het vanaf 24 december niet meer mogelijk zal zijn om klant van de KPN-dochter te worden. Nieuwe klanten krijgen dan direct een KPN-abonnement. Dat is technisch en qua voorwaarden weliswaar identiek aan de abonnementen van XS4All, maar dan dus met het KPN merk. Voor bestaande klanten van XS4All verandert er vooralsnog niets. Dat wil zeggen, tot begin 2022, want dan start KPN ook met het overzetten van die abonnementen naar hun eigen systemen.
Het verdwijnen van het XS4All-merk werd bijna drie jaar geleden door KPN aangekondigd. Dat leidde tot de nodige onvrede bij bestaande klanten van wat al jaren een van de beste internetproviders was. In de maanden die volgden werd zelfs en heuse actiegroep opgericht voor het behoud van de provider als zelfstandig merk. ‘XS4All moet blijven’ mobiliseerde zoveel klanten en sympathisanten dat KPN aanvankelijk besloot de opheffing van het merk uit te stellen. Van dat uitstel kwam in dit geval uiteindelijk echter geen afstel.
De afgelopen anderhalf jaar is KPN dan ook gestaag doorgegaan met de voorbereidingen die het uiteindelijke verdwijnen van XS4All als zelfstandige provider onder het KPN-merk moeten inluiden. Intussen kon iedereen die dat wilde nog wel een XS4ll abonnement afsluiten. Tot 24 december dus.
De reden dat KPN, al sinds 1998 eigenaar van XS4All, afscheid wil nemen van de merknaam heeft natuurlijk alles te maken met een besluit, in 2019, om álle zogenoemde submerken te integreren in het KPN-merk. Naar aanleiding daarvan ‘verdwenen’ eerder ook al de merken Telfort en Hi. Rondom het verdwijnen van XS4All ontstond echter iets meer commotie dan KPN vooraf kon inschatten. Daarom ben ik ervan overtuigd dat de provider uiteindelijk gekozen heeft om het verdwijnen van XS4All zachter te laten landen door het in fases te doen. Vooralsnog bestrijdt KPN ten stelligste dat het afscheid neemt van XS4All. Op dit moment, met het besluit om geen nieuwe klanten meer toe te laten, klopt dat ook. Voor bestaande klanten verandert er immers niet. Maar, let op mijn woorden, uiteindelijk zien we de naam XS4All vanzelf verschijnen in het lijstje van ‘Verdwenen merken’.
Inmiddels is voor de échte XS4All fans, die persé niet willen dat de naam KPN op de rekening van hun internetabonnement staat, al geruime tijd een alternatief beschikbaar. Een van de resultaten van de jarenlange strijd van ‘XS4All moet blijven’ is de oprichting, door middel van een crowdfunding ruim twee jaar geleden, van Freedom Internet. Een provider die de geel-zwarte (XS4All) kleuren en persoonlijke dienstverlening omarmt heeft.
“Freedom gaat door het vuur voor een veilig en vrij internet. Vrij van datahebzucht, vrij van de macht van het geld, vrij om het internet te gebruiken zoals het ooit bedoeld was. In 1993 zette XS4ALL de poorten tot het internet open in Nederland en wees ons de weg in de nieuwe wereld. We zetten vol in op de idealen van toen en willen de vrijheid terugveroveren”, aldus Freedom Internet op hun website.
Intussen doet KPN er nog steeds alles aan om de bestaande XS4All klanten gerust te stellen dat, behalve het verdwijnen van de merknaam, niets verandert aan de dienstverlening.
“Het huidige abonnement, met FRITZ!Box-modem, de bekende tv-ontvanger en XS4ALL-emailadressen, blijft gewoon bestaan. Inclusief unieke diensten zoals het malwarefilter en DNSSEC. De waarden op gebied van veiligheid en privacy blijven uiteraard gewaarborgd. De Klantenservice en Technische Helpdesk zijn en blijven gewoon bereikbaar. Op hetzelfde nummer, met dezelfde mensen én in naam van XS4ALL. Precies zoals klanten dat gewend zijn”, aldus KPN.