De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, -autoriteit (FAA) en de mobiele providers zijn nog altijd in gesprek over de problemen die enkele weken geleden ontstonden toen de providers AT&T en Verizon medio januari in de VS hun verbeterde 5G-netwerken uitrolden. Er lijkt inmiddels wat meer schot in de zaak te komen. De partijen werken nu in ieder geval beter samen.
Zo’n twee weken geleden brak ineens paniek uit in de luchtvaart. De uitrol, in de VS, van de C-Band 5G-frequentie die AT&T en Verizon al maanden in de planning hadden staan zou in de buurt van luchthavens tot storingen in de radar hoogtemeters van bepaalde type vliegtuigen kunnen leiden. De providers hadden de betreffende 5G-uitrol al een keer uitgesteld, maar waren dat nu niet meer van plan. De luchtvaartmaatschappijen luidden de noodklok, vluchten werden geannuleerd en toestellen van bepaalde routes gehaald.
Enkele dagen later volgde een soort van tussenoplossing. De uitrol van de 5G C-Band ging op 19 januari gewoon door, maar de providers zouden die frequentiebanden in de buurt van luchthavens ‘uitzetten’ of op een (veel) lager vermogen laten zenden. Voor luchtvaartmaatschappijen een workaround, maar geen structurele oplossing. Daarom worden ook nog steeds niet alle toestellen op alle luchthavens gebruikt zoals dat het geval was vóór de 5G-uitrol. Nog geen business-as-usual dus.
De escalatie van deze bijzondere zaak was schijnbaar nodig, zo blijkt nu. Sinds de paniek die in de aanloop naar 19 januari zijn de betrokken partijen nauwer met elkaar in gesprek om te zoeken naar een échte oplossing. Zoals zo vaak was een gebrekkige samenwerking, en communicatie tussen de providers en de FCC aan de ene kant en de luchtvaartmaatschappijen en FAA aan de andere kant, een van de redenen voor het ontstaan van de paniek.
Let wel, de zorgen over verstoringen in radar hoogtemeters in de buurt van C-Band 5G-netwerken zijn nog steeds legitiem. Echter inmiddels hebben de partijen veel meer (technische) informatie uitgewisseld waarmee een volledig, en nauwkeurig beeld van de eventuele problemen geschetst kan worden.
Daarmee is er nog geen definitieve oplossing, maar het biedt beide kampen wel perspectief voor het up-and-running houden van hun respectievelijke dienstverlening: 5G en het vliegverkeer. Vooralsnog worden de vorderingen het best verwoord in het statement van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, FAA:
Door voortdurende technische samenwerking zijn de FAA, Verizon en AT&T het eens geworden over stappen die ervoor zorgen dat meer vliegtuigen op een veilige manier belangrijke luchthavens kunnen gebruiken, terwijl de providers ook meer 5G-zendmasten kunnen inzetten. De FAA waardeert de sterke communicatie en samenwerkingsaanpak met de mobiele providers, die nauwkeurigere gegevens hebben verstrekt over de exacte locatie van zendmasten en een grondigere analyse hebben ondersteund van hoe 5G C-bandsignalen interageren met gevoelige vliegtuiginstrumenten. De FAA heeft deze gegevens gebruikt om de grootte en vorm van de gebieden rond luchthavens in kaart te brengen waar 5G-signalen worden beperkt. Daardoor kunnen de gebieden waar mobiele operators hun antenne-activering moeten uitstellen, kleiner worden. Dit zorgt ervoor dat mobiele providers veilig meer 5G-zendmasten kunnen inschakelen om hun dienstverlening uit te breiden. De FAA blijft samenwerken met operators van helicopters en andere partijen in de luchtvaart om ervoor te zorgen dat ze veilig kunnen opereren in gebieden waar de 5G-netwerken al actief zijn of nog uitgerold worden.