Door een foute instelling van een archiefsysteem voor medische documenten zijn bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis (ASZ) meer dan een half miljoen medische documenten van ruim 210.000 patiënten verloren gegaan. Omdat het oude bestanden betrof, die zelden nog ingezien worden, bleef de fout maandenlang onopgemerkt. Inmiddels heeft het ziekenhuis de fout hersteld en de patiënten worden de komende dagen allemaal ingelicht, maar de overschreven bestanden zijn wel voorgoed verloren.
Omdat de Autoriteit Persoonsgegevens een dergelijke digitale blunder classificeert als een datalek, heeft het ziekenhuis direct na het ontdekken van de fout dit ook bij de AP gemeld. In een verklaring benadrukt het ziekenhuis dat de betreffende bestanden op geen moment ‘op staat’ of in handen van derden beland zijn.
Toen het Albert Schweitzer Ziekenhuis in 2017 overstapte van papieren patiëntendossiers naar een elektronisch patiëntendossier (EPD), zijn alle papieren dossiers gedigitaliseerd. Documenten die op dat moment geen medische waarde meer hadden voor de behandeling van patiënten werden vervolgens niet meer in het actieve EPD opgenomen, maar digitaal gearchiveerd.
Door een foute instelling in dat archief kregen nieuwe bestanden die vanaf oktober 2021 aan dat digitaal archief toegevoegd werden dezelfde bestandsnaam krijgen als reeds bestaande bestanden in het archief. Met als gevolg dat de oudere bestanden overschreven werden.
Het feit dat de oude bestanden vrijwel nooit meer geopend worden, zorgde ervoor dat de fout maandenlang onopgemerkt bleef. Het kwam uiteindelijk toch aan het licht toen een dokter besloot een oud bestand van een patiënt in te zien. Op dat moment ontdekte hij dat het betreffende bestand vervangen was door een bestand met een nieuwer document.
Onderzoek wees uit dat in totaal 513.000 bestanden van ongeveer 212.000 patiënten verloren gegaan zijn. Het ziekenhuis heeft de fout inmiddels hersteld, maar de oude bestanden konden dus niet meer hersteld worden.
“Deze fout had zich niet mogen voordoen en kan zich niet meer opnieuw voordoen. Wij bieden onze excuses aan voor het feit dat niet zo zorgvuldig is gehandeld als u van ons mocht verwachten. De verloren informatie werd in 2017 al niet meer van belang geacht voor uw behandeling. De kans dat er gevolgen zijn voor uw behandeling, is verwaarloosbaar klein. Alleen in bijzondere situaties waarin u in de toekomst uw volledige dossier zou willen opvragen, kunnen wij daaraan helaas niet voor 100 procent tegemoetkomen”, aldus de directeur van het ziekenhuis, Peter van der Meer, in een verklaring.