10.08.2021
Startups

​Alles wat je moet weten over de AI-datingapp Breeze

By: Laura Jenny

BlogStartups

Er rukken regelmatig Nederlandse datingapps op die een gooi doen naar succes. Magnolia is daar een voorbeeld van, maar bijvoorbeeld ook Breeze. Geen wonder, want er zijn zeer populaire en bekende datingapps in Nederland gestart, zoals The Inner Circle. Waar sommige moderne datingapps het juist zo persoonlijk mogelijk willen aanpakken door niet alles te automatiseren, is Breeze juist echt een techbedrijf. Dit is wat je moet weten over de datingapp Breeze.

Datingapp Breeze

Breeze is niet alleen bekend als datingapp, het is ook bekend van het programma Dragons’ Den, want het is ontwikkeld door een groepje van 7 studenten van de TU Delft (al zitten ze inmiddels niet meer in de studiebanken). In het tv-programma Dragons’ Den wisten de heren een deal te sluiten met Shawn Harris, maar uiteindelijk ging dat toch niet door. Gelukkig blijkt het Harris niet helemaal nodig te hebben: Breeze is nu in totaal in 13 steden live. Breeze pakt het wel heel anders aan dan andere datingapps. De aanpak past echter goed bij de Nederlandse cultuur: we zijn als volk lekker direct. In Breeze hoef je niet te denken aan swipen tot in de eeuwigheid en chatten tot je erbij neervalt: heb je een match? Hup, meteen op date.

Het gaat niet helemaal om een blind date, want je krijgt een paar foto’s van Breeze-leden te zien plus een aantal woorden. Vervolgens is het niet de dater zelf die bepaalt of het een match is, maar kunstmatige intelligentie. Een algoritme bepaalt uiteindelijk dus met wie jij in het echt afspreekt, zonder dat je die persoon ooit hebt gezien. Je hoeft niet zenuwachtig te zijn of je wel de goede activiteit kiest om te doen met je date. Dat kies je namelijk helemaal niet zelf: ook hier is het algoritme de baas. Dat bepaalt wat je gaat doen, bijvoorbeeld wandelen.

Daten menselijker maken met tech

Een beetje ironisch, maar de mensen achter Breeze willen met hun app daten juist weer menselijk maken. Het draait niet meer om online swipen om jezelf beter te voelen, het draait om offline daten: mensen in het echt zien om een connectie te vormen. Je krijgt ook niet een ontelbaar aantal dates in één keer. Je krijgt dagelijks maximaal vier profielen te zien en bij een match komt er een datumprikker en kiest de app wat jullie precies gaan doen en waar. Er zijn tientallen horecazaken waarmee Breeze werkt. Heb je drie keer een match maar ga je niet op date? Dan word je zonder pardon van het platform afgeknikkerd.

De vraag is: welk verdienmodel zit daarachter? Tinder laat advertenties zien en biedt speciale abonnementen voor mensen die meer superlikes willen kunnen uitdelen. Breeze krijgt geld in het laatje zodra er een date plaatsvindt. Voor een date betaal je vooraf een bedrag van 7,50 euro, waarvoor je als dater wel een drankje krijgt. Uiteraard heeft Breeze het wel zwaar gehad in het jaar waarin het juist moest vlammen: het coronavirus heeft er niet bepaald voor gezorgd dat fysiek afspreken een goed idee was. De wandeldates die het al gauw voorstelde, werden gelukkig positief ontvangen.

Groeien binnen Nederland

Dat Breeze een geweldige toekomst te wachten staat, dat bewijzen Stefan van den Berg en Rogier Fischer, die beiden flink hebben geïnvesteerd in het bedrijf. Van Den Berg is de man achter de introductie van Tinder in Nederland en is nu country manager voor Match.com, bekend van Lexa. Samen met Litebit-oprichter Rogier Fischer investeert hij twee ton in het bedrijf, specifiek om de groei in Nederland te vergroten, maar ook om voet aan de grond te zetten in het buitenland. Dat zal waarschijnlijk door het coronavirus nog wel een tijdje wat hobbelig zijn, maar wie weet wat deze lekker directe, Hollandse uitvinding nog voor mensen kan betekenen.

Fotocredits: 3194556

Share this post