“Ik ben zó blij dat ik weer een beetje onder de mensen kan zijn,” verzucht je collega. Voor veel mensen is de terugkeer naar kantoor een zege, maar tegelijkertijd zijn er weinig mensen voor te porren om weer fulltime aan het #kantoorleven mee te doen. In sommige bedrijven resulteert thuiswerken zelfs in minder salaris.
Als je tijdens de coronacrisis een workation hebt gehouden in een ander land, dan kan het best eens zijn gaan lonken. Waarom zou je immers in het natte Nederland blijven, als je ook in de Spaanse zon het exact zelfde werk kan doen voor dezelfde werkgever? Je krijgt bovendien hetzelfde salaris, maar dan woon je in een land waar alles relatief goedkoper is. Emigreren? Daar kun je misschien beter even mee wachten.
Er zijn namelijk bedrijven die er ten eerste helemaal niet oké mee zijn dat je voortaan “thuis”werkt. Google is het er zelfs zodanig niet mee eens, dat het je minder betaalt als je thuiswerkt. Het heeft net een pand in New York gekocht voor zijn werknemers. Dat is een dure locatie om te werken én te wonen. Als werknemers besluiten om liever ergens in het goedkopere buitengebied te gaan wonen, dan hoeven ze niet op steun hun werkgever te rekenen.
Het bedrag dat mensen minder gaan verdienen is niet misselijk. Soms is het 5 procent van het salaris, maar het komt ook voor dat mensen maar liefst 25 procent moeten inleveren, schrijft Reuters. Een bizar bedrag. Dat speelt ongetwijfeld ook in andere bedrijven, maar er ligt uiteraard een vergrootglas op Google, als één van de machtigste bedrijven ter wereld. Twitter en Facebook hebben dezelfde plannen. Tegelijkertijd zijn er ook veel organisaties die pas in januari weer de draaideuren openen.
Hoe graag mensen ook voor grote techmerken werken, het is de vraag of het wel zo slim is om techmensen uit je bedrijf te jagen. Er zijn alleen maar meer tech-medewerkers nodig, dus je zou denken dat je ze juist moet zien te houden. Een tafeltennistafel alleen gaat niet werken. Bovendien schijnen mensen psychologisch gezien een verlies veel zwaarder op te vatten dan een winst, waardoor hun perceptie van hun werkgever in één keer compleet kan veranderen, wat die er ook tegenover stelt.
Tegelijkertijd is dit fenomeen niet nieuw sinds de pandemie. Sterker nog, Google betaalde zijn werknemers altijd al op basis van waar ze woonden. Maar om dat nu naar beneden af te stellen na deze stressvolle periode (en zo snel al), is een opvallende move. Mensen hebben tijdens het coronavirus eerder geld verloren dan hun spaarrekening gespekt. Wel die van Google trouwens, dat zag zijn winst stijgen en stijgen, ondanks al die thuiswerkers.
De hamvraag is natuurlijk: waarom wil Google dit? De kans is groot dat het te maken heeft met innoveren. Je kunt vanuit huis veel organiseren, maar als je samenkomt op kantoor, dan kun je beter overleggen en komen er eerder creatieve uitvindingen in je opborrelen. Thuiswerken is erg goed voor de productiviteit en concentratie, maar tegelijkertijd is er inderdaad weinig ruimte voor het creatieve gedeelte van het brein. En dat is nou precies waar Google uit wil putten bij zijn medewerkers, niet voor niets zien zijn hoofdkantoren eruit als peuterspeelzalen.
We zijn benieuwd hoe het Google verder vergaat in dit verhaal. Het wil enthousiaste, gemotiveerde werknemers in de kantoortuin zien stralen, maar als je er vooral zit omdat het moet van je portemonnee, dan is de kans groot dat het tegendeel waar is.
Fotocredits: Pexels