De Hyundai Kona is een van de populairste middenklassers van de Koreaanse fabrikant. Dit jaar is het toch al een paar jaar ‘oude’ model, na de I10 en nieuwe Tucson, nog steeds de bestverkopende Hyundai in Nederland. Toch vond Hyundai het tijd om de Kona een nieuwe look te geven. Een ‘upgrade’ zogezegd.
Uiteraard is design altijd een kwestie van smaak. Zelf moet ik zeggen dat ik de nieuwe Kona, die vanaf volgend jaar in de showrooms verschijnt, er een stuk beter uit vindt zien dan het huidige model. Wat overigens een prima auto was en is, zeker de EV-variant. Goed, over smaak valt zoals gezegd niet te twisten, of wel?
Hyundai heeft de nieuwe Kona in alle richtingen laten groeien. Zo is hij 150mm langer en 25mm breder. Ook de wielbasis is met 60mm gegroeid. Dat moet zorgen voor meer binnenruimte. Volgens de fabrikant is het interieur nu (nog) meer op de bestuurder afgestemd.
Hyundai spreekt over een Curve-less Bench Seat die het 21ste-eeuwse ‘urban’ design van de nieuwe KONA accentueert. Zo moet de zit- en leefruimte niet alleen een unieke reiservaring bieden, maakr ook maximale bruikbaarheid en optimaal comfort en gemak. Achter deze achterbank bevindt zich een extra grote bagageruimte.
Bij het ontwerp van de nieuwe Kona heeft Hyundai de EV-variant als basis genomen. De hybride- en benzine varianten zijn vervolgens daarvan afgeleid.
Over de specificaties, zoals aandrijving, accupakket opties (EV), het vermogen van zowel de EV als de ICE modellen, prijskaartjes en dergelijke, doet Hyundai op dit moment nog geen uitspraken. We moeten het dus even doen met wat marketing taal over hoe goed de volgende generatie van de Kona wordt, en enkele foto’s van een – in mijn ogen – bijzonder fraai uitziende bolide.