Een fashion week in een metaverse, een online winkel in Roblox en miljoeneninvesteringen in Nederlandse, virtuele modemerken: het metaverse en mode zijn in een rap tempo onlosmakelijk met elkaar verbonden geraakt. Dat betekent dat modemerken toch iets anders te werk moeten gaan.
Zoals we bepaalde personalities volgen op social media zoals Instagram en TikTok, volgen we straks in het Metaverse waarschijnlijk ook bepaalde nieuwe beroemdheden. Beroemd betekent dat iedereen wil weten wat je draagt, welke merken je waardeert en het is dan ook belangrijk dat je dat niet alleen in het echte leven kunt laten zien, maar ook in de virtuele wereld. Modemerken moeten dus hun best doen om hun ontwerpen ook virtueel uit te brengen.
Niet alleen zodat hun merk wordt gepresenteerd, maar ook om geld mee te verdienen. Zeker als die virtuele mode ook nog in virtuele winkels verkrijgbaar is, zodat andere mensen in het metaverse het ook kunnen kopen en dragen. Modemerken zien dat: Gucci heeft vorig jaar al gezegd dat het slechts een kwestie van tijd is voordat belangrijke modehuizen ook non-fungible tokens gaan maken.
Sterker nog, Gucci is (net als Ralph Lauren) al begonnen met kleding in de virtuele wereld te maken (via de avatar-app Zepeto). Met fashion-NFT’s voert echter Dolce & Gabbana de boventoon. Het merk heeft in oktober een digitale collectie van negen NFT-kledingstukken uitgebracht onder de naam Genesis Collection. De opbrengst? 5,7 miljoen dollar.
Waarschijnlijk zien we de komende jaren dan ook steeds vaker dat kleding in het echt uitkomt en in de virtuele wereld: dezelfde kleren, zodat je er in het echt uit kunt zien als je avatar (of andersom natuurlijk). Zoiets hebben we al gezien, want Balenciaga heeft bijvoorbeeld in Fortnite kleding te koop dat gebaseerd is op echte Balenciaga-kleding. Nu is Fortnite een game, maar ook eigenlijk een metaverse: mensen komen erin samen, praten met elkaar, kopen dingen: in die zin iets dat altijd als game bekend stond nu toch ook wel een metaverse gebleken.
Ook in Nederland heeft de mode wel iets met het metaverse, want we hebben al een digitaal modemerk dat hoge ogen gooit. Het heet The Fabricant en het wil mode in de echte wereld duurzamer en technologischer maken.
Het heeft net een investeringsronde gedaan waarin er 13 miljoen euro werd binnengeharkt, dankzij onder andere investeringen van de voormalig manager van Madonna en acteur Ashton Kutcher (die ook een bekende is van bijvoorbeeld tv-programma Shark Tank). Hiermee wil het bedrijf een collectie maken voor de metaverse, die ongetwijfeld te koop moet komen te staan op The Fabricant Studio, zijn eigen ‘OpenSea’, waar het ook mogelijk is om eigen kledingstukken te ontwerpen voor in de metaverse.
Nog meer mode? Decentraland hield een paar weken geleden de eerste fashionweek en daarin kon je aan de catwalk plaatsnemen en zag je allerlei avatars in de nieuwe virtuele kleding voorbij paraderen. De modeshow van modehuis Etro toonde kleding van Roberto Cavalli, Tommy Hilfiger en Dolce & Gabbana. Schoenlabel Giuseppe Zanotti heeft die week ook NFT’s uitgegeven van zijn cobra-sneakers. Decentraland heeft zelfs een Fashion District waar de grond voor miljoenen wordt verkocht. De verwachting is dan ook dat mode in het metaverse uiteindelijk een industrie van 1 biljoen dollar per jaar wordt. Niet miljard: biljoen.
Hoewel je zou denken dat mensen voor mode toch wel echt de stoffen in hun handen willen voelen, zijn modehuizen er tegelijkertijd over te spreken om mode te maken in de virtuele wereld. Dat komt omdat je hier veel meer vrijheid hebt: in de virtuele wereld zou je een jurk met allemaal stroken kunnen maken die naar boven zweven alsof iemand constant onder water is: dat krijg je in de echte wereld niet voor elkaar. Niet realistisch tenminste.
Het is nog afwachten in hoeverre modehuizen daar ook mee aan de haal gaan, of dat ze hun designs toch vooral wat eenvoudiger houden, zodat er een echte-wereld-variant kan worden gemaakt die er exact hetzelfde uitziet. Voor nu is dat prima en begrijpelijk, maar uiteindelijk zal virtuele mode waarschijnlijk uitgroeien tot iets wat in de virtuele wereld net zo trendsetting is als in de echte wereld. De vraag is alleen: wie maakt die Ugg of dat Canada Goose-equivalent in de digitale wereld?