Heb je wel eens een lettertype geïnstalleerd op je computer? Je kent dan vast wel dat scherm waarin je alle letters nog even voorbij ziet komen. Iemand heeft die letters ooit allemaal gemaakt: hoofdletters, kleine letters. Vroeger was dat handwerk, inmiddels kan dat allemaal digitaal. Sterker nog, inmiddels kan dat zonder dat er een mens aan te pas hoeft te komen.
Het juiste lettertype uitzoeken voor de boodschap die je wil overbrengen kan soms een flink karwei zijn. Heb je eindelijk dat lettertype gevonden dat je in je hoofd had, blijkt dat het wel heel erg op dat van Disney te lijken. Het zou handig zijn als je je eigen lettertype kon maken, zodat je nooit bang hoeft te zijn dat je een claim krijgt van een bedrijf dat meent dat je zijn lettertype kopieert en dus meelift op zijn succes. Je kunt maar beter origineel zijn, zeker in een wereld die zo visueel is ingesteld.
Kunstmatige intelligentie is niet alleen in staat om mensen te helpen keuzes te maken door zijn kracht om in één keer gigantische databases aan informatie te kunnen doorzoeken en analyseren. Het kan ook helpen om nieuwe dingen te creëren. Zo heeft een designcommunity Picsart een app ontwikkeld waarmee AI helemaal uit zichzelf met allemaal nieuwe fonts op de proppen komt.
Picsart heeft een AI-researchafdeling en het is die afdeling gelukt om kunstmatige intelligentie in staat te stellen zijn eigen fonts te maken, dankzij machine learning. Zo heeft de AI al duizenden fonts gezien die het weer inzet als referentiekader bij het creëren van een nieuw lettertype. Dat doet het grondig: er worden letters, symbolen en nummers gemaakt, waarna die naar één vectorafbeelding worden gebracht en uiteindelijk als lettertypebstand beschikbaar komen als één lettertype.
Om een nieuw lettertypte te genereren met Picsart, heeft de kunstmatige intelligentie niet veel nodig: met drie sleutelwoorden is het er al. Denk bijvoorbeeld aan handwritten (handgeschreven), bold (dikgedrukt) en round (rond). De kunstmatige intelligentie gaat vervolgens aan de slag en weet binnen no-time met een origineel nieuw lettertype te komen.
Op die manier zijn er al tientallen lettertypen gemaakt en daar worden er steeds meer aan toegevoegd. Dat moet ook wel, want Picsart heeft als doel om kunstmatige intelligentie en creativiteit te stimuleren: het haalde daarvoor ook een flinke investering op van maar liefst 130 miljoen dollar.
Andere websites en veel onderzoekers zijn ook bezig met kunstmatige intelligentie en lettertypes (zie ook de tweets in dit artikel). Zelfs het combineren van lettertypes kan worden gedaan door kunstmatige intelligentie. Heel slim om dit zo in te zetten, want kunstmatige intelligentie mag dan niet worden gezien als iets creatiefs, meer als robot, maar toch kan het meer lettertypes bedenken dan wij.