11.10.2022
Social Media

​De voordelen en nadelen van fashion filters op Snapchat

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Van alle social media die we kennen, werkt Snapchat waarschijnlijk het meest met augmented reality. Het zet dat onder andere in om fashion filters te maken, dit zijn filters waarbij je precies kunt zien hoe een bepaalde jas of tas je staat. Deze filters hebben zo hun voordelen, maar ook hun nadelen. Dit zijn ze.

Voordeel: je kunt het visueel op jezelf zien

Wanneer je nu naar een Wehkamp, Zalando of Farfetch gaat, dan heb je geen idee hoe iets stat. Ja, je weet hoe het op het flinterdunne model staat. Het voordeel van die augmented reality van Snapchat is dat het enorm goed werkt: je krijgt niet gewoon een kledingstuk op je geplakt: hij herkent waar je lange haar stopt, hij snapt dat je hand (ook als die beweegt) geen mouwpatroon erop hoeft te hebben en dat is erg handig. Nu weet je hoe een kledingstuk er bij jou uitziet en dat is makkelijker kiezen of je het wil hebben.

Nadeel: het zijn vooral luxe merken

Op dit moment zien we vooral veel luxe merken binnen Snapchat en dat zijn bijvoorbeeld Louis Vuitton, Prada en Tommy Hilfiger. Asos en Puma zijn er wel bij, maar een Zeeman of H&M wordt wel gemist. Je hebt vooral met luxe merken te maken en die zijn toch wat vaker flink aan de prijs.

Voordeel: je kunt het meteen kopen

Die prijs kun je ook meteen betalen, want veel items kun je binnen Snapchat ook meteen kopen. Het voordeel is dat je het product dan niet later nog eens moet opzoeken op de site van dat merk. Je kunt gewoon meteen kopen en dan ben je sneller klaar met shoppen. Het voordeel is ook dat je niet te veel in de verleiding komt om dan 10 verschillende dingen te kopen en de focus wel bij een tot een paar producten houdt.

Nadeel: je weet niet welke maat je precies moet kiezen

Snapchat schijnt eraan te werken, maar op dit moment kun je nog niet weten welke maat je nodig hebt als je eenmaal die geweldige jas in AR hebt gepast. Je moet er dan misschien alsnog meerdere aanschaffen en dat is niet ideaal, want het kost veel geld en zorgt weer voor retouren, wat niet alleen administratief gedoe is, maar ook betekent dat je niet heel duurzaam bezig bent. Hopelijk wordt dat snel duidelijker, want bij een tas of zonnebril kun je dat in AR wel zien en is het toch ‘one size fits all’, maar bij een jas, shirt of broek is dat toch een stuk moeilijker.

Voordeel: je kunt het meteen aan anderen laten zien

Het leuke aan kleding aantrekken in AR is dat je het ook meteen aan anderen kunt laten zien. Je kunt een screenshot of video maken en deze ofwel via WhatsApp doorsturen naar vrienden en familie, of gewoon via Snapchat en meteen vragen om feedback. Veel mensen vinden het hartstikke leuk om mee te kijken en iets te zeggen over jouw outfit.

Nadeel: het werkt niet met tattoos

Je kunt dure horloges om je pols hangen met een van de nieuwe Snapchat-filters, maar dat werkt niet altijd even ideaal. Heb je bijvoorbeeld een tattoo op je arm, dan begrijpt Snapchat het niet meer en werkt het filter niet. Dat is erg jammer, helemaal omdat mensen met tattoos vaak ook al problemen hebben met smartwatches die niet goed werken door de inkt in de huid. Het is te hopen dat daar snel verandering in komt, zodat iedereen lekker kan shoppen.

Voordeel: je hoeft je niet uit te kleden

Snapchat kan zelf bedenken welke huidskleur je hebt op je lijf, op basis van je gezicht, hierdoor kun je een hemd of misschien zelfs een badpak aan proberen zonder dat je hiervoor je huidige outfit hoeft uit te trekken. Erg handig, want zo kun je altijd en overal passen. Het is namelijk ook mogelijk om een foto te maken waarop allerlei kledingstukken kunnen worden gezet.

Nadeel: het kan onzekerheid in de hand werken

Deel van de fashion filters zijn niet alleen de kleding of de make-up die je op jezelf kunt tonen, want het zijn vaak ook echt filters. De dikke winterjas van Tommy Hilfiger komt bijvoorbeeld met een winterse adem. Ook zijn er vaak wel filters die je huid egaliseren en dat is toch wat lastig: je wil toch iets passen of uitproberen zoals je zelf bent. Sowieso schijnen filters de schoonheidswensen van mensen enorm te beinvloeden, dus het zou fijn zijn als Snapchat hierin wat meer terughoudend is wanneer het gaat om kleding en make-up uitproberen.

Voordeel: het scheelt hopelijk retouren

Het grootste voordeel van het kunnen passen van outfits in augmented reality, dat is dat je hierdoor beter weet wat je leuk vindt en er dan minder kans is op retouren. Dat scheelt jouw geld en moeite, maar ook is het een stuk duurzamer om niet steeds alles retour te hoeven sturen. Het gaat dus zeker niet allemaal om fashion en beauty bij deze filters, ze hebben ook de potentie om een heel goede invloed te hebben op retouren.

Share this post