Volgens een rapport van de Chinese overheid is de gameverslavingsproblematiek onder jongeren in het land volledig opgelost. Het heeft de laatste jaren nogal rigoureuze veranderingen toegepast in het leven van de gamende jongere en blijkbaar hebben die hun vruchten afgeworpen. Gameverslaving? Die tijd is nu helemaal voorbij, de jeugd heeft zijn focus weer.
Het rapport komt van de China Game Industry Group Committee (via FT) en die behoort tot de Chinese overheid, die eerder al eens refereerde aan games als zijnde ‘spirituele opium’. Een opmerkelijk iets, aangezien het toch echt een Chinees bedrijf is dat een groot deel van de game-industrie op mobiele telefoons in handen heeft: Tencent. Toch ook weer niet: de overheid probeert de grootheid al een tijd dwars te liggen: zo verloor de CEO van het bedrijf vorig jaar nog 14 miljard euro omdat een beursgang van het moederbedrijf Ant Group werd tegengehouden door de overheid.
Enerzijds is China heel trots op wat Chinees is, maar wanneer het de spuigaten uitloopt met het de macht en succes wordt het de overheid soms toch wat te heet onder de voeten. Maar goed, terug naar de gameverslavingen onder jongeren die nu zijn opgelost. Zou de overheid zich hierin gesterkt voelen door zijn beleid en de soms bizarre regels met betrekking tot gamers in China juist zo laten? Er is ook hoop dat de regels juist wat minder streng worden.
Een paar van de regels van de overheid waren dat het goedkeuren van nieuwe games tijdelijk was opgeschort. Daarnaast werd TikTok in China (dat daar Douyin heet) geband voor mensen onder de 14 wanneer ze het platform meer dan 40 minuten per dag gebruikten. Specifiek op gamegebied konden mensen onder de 18 alleen spelen op publieke feestdagen, vrijdag, zaterdag en zondag van 8 tot 9 uur ’s avonds. Gamen is extreem populair in het land: 62,5 procent van de minderjarigen speelt games online en 13,2 procent speelt meer dan twee uur per dag op werkdagen.
In totaal zijn er meer dan 700 miljoen gamers in China en de overheid is zeker niet tegen gamen in het algemeen: het ziet in dat het goed is voor de economie, mede dankzij pc-gaming en esports. Echter zag het mede door de pandemie dat jongeren steeds meer binnen zaten te gamen en dat daarmee gameverslavingsproblematiek nog meer op de loer lag dan anders. Iets wat normaliter al nogal intens is: in 2018 leed meer dan 30 procent van de Chinese kinderen aan gameverslaving, aldus de overheid.
Jonge gamers moesten zich dus helemaal registreren om online te mogen gamen en dit moest ook onder hun eigen naam zijn. Uiteraard zijn er tieners geweest die met een nep-identiteitskaart of via illegale websites alsnog aan hun gameshot kwamen, of door simpelweg een VPN te gebruiken, maar desondanks stelt het rapport dus echt dat gameverslaving geen probleem meer is onder de jeugd in China.
Dit jaar nog werden de regels verscherpt: toen werden telefoonmakers zelfs verplicht om standaard een soort jeugdmodus in hun apparatuur moesten stoppen. Eerder mocht livestreamen onder de 16 jaar al niet meer. Het zal ons niets verbazen als de overheid deze regelgeving er gewoon in laat zitten om zo de jeugd onder de duim te houden en te zorgen dat ze zich blijven focussen op hun schoolwerk, hun vrienden en ze vooral geen verslaving krijgen.
Gameverslaving is wel degelijk een serieuze aandoening. Mensen kunnen zich niet meer concentreren, zijn enorm op zichzelf gefocust, krijgen slaapproblemen en hun geestelijke gezondheid komt in het gedrang, naast uiteraard hun schoolwerk, hun sociale activiteiten en hun familieleven. Ook in Nederland zijn er mensen (vooral tieners en jongvolwassenen) die worstelen met gameverslaving.
Er schijnen een miljoen gamers in Nederland te zijn, waarvan 2 procent (20.000 man) verslaafd is. Echter zoekt maar een klein deel hulp. Mocht je zelf worstelen met gameverslaving, dan kun je je onder andere richten tot Jellinek voor hulp.