02.12.2022
Gaming

Electronic Arts wil gaming toegankelijker maken op deze manieren

By: Laura Jenny

BlogGaming

Electronic Arts wil gaming toegankelijker maken. Hierop heeft het besloten om zes patenten toe te voegen aan de zogeheten patentenbelofte. Dat heeft alles te maken met Wereld Gehandicaptendag dat morgen plaatsvindt. Dit is wat die patenten precies inhouden.

Positive Play

De patentenbelofte van EA startte in augustus 2021 en betekent voor EA dat het patenten vrijgeeft aan ontwikkelaars onder het mom van ‘Positive Play’. Het gaat dan altijd om patenten die te maken hebben met toegankelijkheid.

Zelfs de concurrenten mogen de patenten gebruiken: zolang ze hier uiteraard iets mee doen wat te maken heeft met gaming meer toegankelijk maken voor mensen die bijvoorbeeld een lichamelijke uitdaging hebben. Het is dus echt ‘positive play’, in tegenstelling tot de manier waarop gamebedrijven normaliter juist hevige concurrentie hebben.

Gamen toegankelijk maken

De patenten die nu worden toegevoegd zijn onder andere een patent op het gebied van machine-learning. Het kan de game-ervaring en de prestaties van een gamer iets verbeteren. Het systeem zorgt voor een aanbeveling van bepaalde controllerconfiguraties en zo kan iemand op een prettigere manier gamen.

De controller is immers geheel afgestemd op iemands speelstijl, gewoontes en vaardigheden. Met een lichamelijke beperking kun je op deze manier toch nog van een game genieten zoals je dat normaal zou doen, zonder dat je op een heel normale manier speelt.

Haptische feedback

Ook wordt er een patent vrijgegeven dat alles te maken heeft met de haptische feedback in de controller. Dat betekent dat een controller trilt wanneer je bijvoorbeeld schiet in een game en eventueel harder trilt wanneer je in het gevecht wordt geraakt.

De feedback kan slaan op onder andere gamepersonages, items als menu-opties. Zo kun je makkelijker een keuze maken, omdat je hierop gevoelsmatig een terugkoppeling krijgt. Erg handig als je bijvoorbeeld een visuele handicap hebt.

Stembesturing

Het is voor mensen met een lichamelijke beperking niet altijd makkelijk om te gamen en dat wil EA graag veranderen. Het geeft bijvoorbeeld ook een patent vrij om een game meer met de stem aan te sturen. Spraakgestuurde apparaten kunnen worden ingezet als een soort controller en zo kun je met je stem je personage aansturen.

Er is ook een patent uit FIFA Mobile dat wordt vrijgegeven, namelijk die waarmee je een virtuele joystick in beeld krijgt die bewegingen vastlegt gebaseerd op waar je duim op het aanraakscherm van je telefoon ligt. Op die manier kun je het spel blijven bedienen, ook als je vingers bewegen.

Kleurenblind

Voor kleurenblinde mensen is er ook een patent dat nu waarschijnlijk in meer games en apps wordt geïmplementeerd: EA heeft een diagnostisch systeem gemaakt waarbij in-game objecten worden ingezet om vast te stellen of de gamer kleurenblind is. Op die manier kun je toeganklijkheidsinstellingen aanpassen op basis van of iemand de kleuren ziet zoals ze zijn of niet.

Ook gaat EA zelf ook nog wat doen, behalve alleen de deur openzetten. Het gaat Fonttik gebruiken, een systeem waarbij wordt gekeken of een tekst wel de juiste grootte en contrast heeft om goed te worden waargenomen. Heel fijn, want tekst lezen is voor gamers zonder beperkingen soms al een uitdaging: zeker RPG’s willen nog wel eens heel veel schermen met minuscule fonts gebruiken, waardoor je moeite moet doen om alles te kunnen lezen. Fonttik gaat dat soort ongelukkigheden tegen.

Pingen in Apex Legends

Een laatste voorbeeld van een patentenbeloftepatent van EA is het pingsysteem binnen Apex Legends. Hierdoor kun je door een keer op een knop te drukken communiceren. Dit maakt de game zelf ook wat minder ongezellig: soms kunnen de gemoederen immers hoog oplopen.

Al met al is het een sympathiek initiatief van EA, waardoor hopelijk steeds meer mensen lekker kunnen gamen op een comfortabele manier die bij ze past. We zijn benieuwd welke studio’s er met deze patenten ‘vandoor’ gaan.

Share this post