Het metaverse werd vol bombarie geïntroduceerd door Meta (al bestonden er al een paar), maar had ook al snel zijn teloorgang. Het is nog volop in ontwikkeling en Meta vraagt dan ook wat meer tijd om dat metaverse verder uit te breiden. Het was een nogal chaotisch 2022 waar het om het metaverse ging, hoe zit dat met 2023?
Het ziet er in eerste instantie niet goed uit voor Meta. Het moest 11.000 medewerkers laten gaan en heeft ook zijn investeringen iets naar beneden geschroefd. Klinkt niet goed, maar cto Andrew Bosworth heeft aangegeven dat het juist grote plannen heeft voor het metaverse in 2023. Zo komt er onder andere een nieuwe virtual realityheadset genaamd Quest Pro, maar die heeft nogal een grote prijskaart. Gelukkig zou er ook een Quest 3 moeten verschijnen, zeker als antwoord op Sony’s PlayStation VR 2, waardoor er zeker op het gebied van virtual reality veel ontwikkeling is. En laat dat nou precies de manier zijn waarop we het metaverse betreden.
Het metaverse, dat Horizon heet, is volgens Meta een ‘synchroon social network’, wat betekent dat het een soort hybride lijkt te zijn tussen een virtuele wereld en een netwerk-app zoals WhatsApp of Facebook Messenger. Daarnaast is gaming en entertainment groot binnen het metaverse, maar zou Meta het graag als meer zien dan alleen entertainment. Echter is het de vraag of het in de huidige economische situatie ruimte heeft om dat nieuwe niveau te creëren voor het metaverse. Zeker nu Facebook volop wijst naar Apple dat hem miljarden aan inkomsten zou afnemen door duidelijker te vragen of apps gebruikers mogen tracken.
In ieder geval ligt de focus van Meta onder andere op de avatars, wat ongetwijfeld niet alleen komt door de kritiek die kwam op de avatar van ceo Mark Zuckerberg. Meta zou ze graag veel gedetailleerder zien, ook als je in een zaal vol met avatars staat. Tegelijkertijd moet je avatar geschikt zijn voor privé en voor werk, want Meta ziet het metaverse nog steeds heel erg als een plek waar je hybride kunt werken. Daarbij wordt bijvoorbeeld oogtracking ook belangrijker, omdat je daarmee natuurlijker kunt werken.
Veel mensen in retail denken dat het metaverse ook steeds meer een plek wordt van shopping-ervaringen, maar daar is het misschien toch nog wat te vroeg voor. Om mensen echt te inspireren kleding voor hun avatars te kopen, zullen ze eerst het metaverse moeten kunnen betreden, tevreden zijn over hoe die avatar eruitziet en ook nog zoveel nut inzien van dat metaverse dat je je er ook speciaal voor wil aankleden.
We denken dat hetzelfde geldt voor NFT’s binnen dit gebied: die hebben dit jaar ook een wat hobbelig bestaan gehad en in 2023 hobbelt het waarschijnlijk even door. Tenzij er uiteraard bij een andere ontwikkelaar een metaverse uit de hoed wordt getoverd dat innovatief en vooral extreem populair wordt. Sommige mensen fluisteren over het metaverse van de Bored Ape Yacht Club, bijvoorbeeld.
Het is moeilijk om te zeggen wat 2023 precies gaat brengen voor het metaverse van Meta, want Meta is er ook duidelijk over dat het er, wel, onduidelijk over blijft. Bosworth zei tegen CNET: “We weten niet precies welke vorm het zal aannemen. Als iemand die een vrij lange geschiedenis heeft in het creëren van deze sociale ruimten, ben ik een beetje terughoudend om er prescriptief over te zijn. Ik vond het artikel van Kashmir Hill over Horizon uitstekend. Zij vond niche-ontwerpersgemeenschappen die enorm ondersteunend, positief en leuk zijn. Dat is een soort “vind je mensen” verhaal waar we van houden op het internet. Er zullen zeker veel mensen zijn die alleen met mensen om willen gaan die ze al kennen. En dat moet kunnen. En er zullen mensen zijn die expliciet mensen willen ontdekken die ze niet kennen, en waar die gemeenschappen over gaan. Ik weet niet zeker of het één ding zal zijn.“
Dat is meer op het sociale gebied. Technisch gezien wil Meta meer investeren in zorgen dat handtracking beter is, zodat je makkelijker en natuurlijker met het systeem kan omgaan. Niet alleen in virtual reality, want augmented reality speelt ook een grote rol. Dat heeft echter meer tijd nodig dan 2023: “Ik heb er alle vertrouwen in dat we tegen het einde van het decennium een echt rijke augmented reality zullen hebben. We zijn nog een paar fundamentele doorbraken verwijderd van iets dat schaalbaar is. We hebben zicht op die problemen en die doorbraken – uiteraard kunnen we verrast worden, ze zijn nog erg onzeker. Maar we hebben meerdere wegen die we volgen in 2023, ik denk dat mensen zullen blijven ontwikkelen voor mixed reality, waarvan een groot deel nuttig zal zijn in augmented reality. In ons geval via het Spark AR-platform dat beschikbaar is op mobiele telefoons, maar hopelijk ook op Quest Pro – ik denk dat je daar veel vooruitgang zult zien.”
Het is afwachten of de zakelijke wereld er veel brood inziet en ermee in zee gaat, of dat het toch echt meer vanuit een entertainment-perspectief zal ontstaan en in eerste instantie juist meer voor gamers en social media-gebruikers is. Op dit moment is Horizon van Meta nog niet beschikbaar voor mensen buiten Engelssprekende landen, waardoor we nog niet hebben kunnen ervaren wat Meta tot nu toe heeft gecreëerd. Hopelijk is dat wel iets wat Meta meer aandurft wanneer de juiste hardware er in 2023 dan eindelijk is.