De Nederlandse fabrikant van zonneauto’s, Lightyear, bleek enkele weken geleden – ondanks alle hosanna en succesverhalen – min of meer ineens failliet. Een doorstart leek er niet in te zitten. Tot vandaag. Investeerders hebben 8 miljoen opgehaald. Het is een start, maar of het een doorstart wordt, dat moet nog blijken.
Volkomen onverwacht vroeg het bedrijf eind januari uitstel van betaling aan. Vlak nadat het al, even verrassend, bekendmaakte dat de ontwikkeling en productie van de Lightyear 0 stopgezet werd om zich met alle resources, zowel geld al personeel, te kunnen storten op de betaalbare Lightyear 2.
De financiele problemen lagen met name bij Atlas Technologies, een dochter van Lightyear die enkele dagen later failliet verklaard werd. Daarmee leek ook het doek te gaan vallen voor de zonneautofabrikant.
Enkele dagen geleden was het verhaal nog dat een doorstart er niet in leek te zitten. Schijnbaar heeft de start van het Carnaval in (ZuidOost)Brabant – Lightyear is gevestigd in Helmond – meer aangetrokken dan verkleedde feestvierders. Vanmiddag werd namelijk bekend dat een groep investeerders 8 miljoen euro heeft opgehaald om een doorstart van de EV-fabrikant mogelijk te kunnen maken.
Daarmee is nog niet gezegd dat een doorstart en daadwerkelijk gaat komen. Het is een begin. Nu moet eerst de curator overtuigd worden dat een doorstart levensvatbaar is. Daarnaast is er nog veel meer geld nodig om (een groot deel van) de banen te redden en de ontwikkeling en productie van de Lightyear 2 te kunnen voortzetten.
Enkele weken geleden leek er dus nog geen vuiltje aan de lucht voor de Nederlandse fabrikant van zonneauto’s Lighyear. Het eerste model, min of meer een prototype dat uiteindelijk bijna een kwart miljoen moest gaan kosten, was al goed ontvangen en kreeg wereldwijd heel wat aandacht.
Maar, nog beter nieuws was er voor de Lightyear 2, het tweede model, met een heel wat vriendelijker prijskaartje van ca 40.000 euro en volgens de fabrikant een bereik van 800 kilometer. Hoewel dat nog een papieren concept was, zonder design en uiterlijk, harkte de fabrikant binnen een paar weken meer dan 20.000 bestellingen voor de eerste betaalbare zonneauto binnen.
Dat kon bijna niet meer misgaan, zo dacht vrijwel iedereen. Nou, dat liep heel snel heel anders. Nog geen drie weken na de succesverhalen kwam plotseling het nieuws dat Lightyear in zwaar weer verkeerde. Bijzonder, niet alleen vanwege alle hosanna en succesverhalen, maar ook omdat Lightyear in november bij een investeringsronde nog 81 miljoen euro opgehaald had.