07.03.2023
Advertising

YouTube neemt afscheid van overlay advertenties

By: Ron Smeets

BlogAdvertising

YouTube stopt op 6 april met het tonen van zogenoemde overlay advertenties in video’s. Die advertenties werden al alleen getoond wanneer je video’s bekeek op een desktop device en verschenen dan als een banner onder in de video (zie afbeelding hieronder). Je kon ze wel wegklikken, maar volgens YouTube waren ze toch erg storend.

Het einde van de overlay advertentie

In een kort statement op de support website van het videoplatform staat dat YouTube niet verwacht dat content creators die geld verdienen met advertenties die in en rondom hun video’s getoond worden, veel last (lees: omzetverlies) zullen hebben van het verdwijnen van de overlay advertenties.

Deze overlay advertentie `banners` in YouTube video`s zijn binnenkort verleden tijd.
Deze overlay advertentie `banners` in YouTube video`s zijn binnenkort verleden tijd.

YouTube verwacht geen omzetverlies voor content creators

Het platform spreekt de verwachting uit dat het verlies van de overlay advertenties gecompenseerd zal worden doordat de betreffende adverteerders straks zullen kiezen voor een van de drie andere advertentie-opties.

Vanaf 6 april zijn dat onder andere de advertenties die voorafgaand aan een video getoond worden en na vijf seconden weggeklikt kunnen worden en de zogenoemde non-skippable advertenties die je als kijker verplicht moet afkijken voordat de video start. Daarnaast kunnen adverteerders ook kiezen voor verplichte advertenties van zes seeconden, de zogenoemde bumper-ads.

Daarnaast heeft YouTube nog meer opties voor content creators om geld te verdienen met hun video’s. Zo introduceerde het platform onlangs de optie om geld te verdienen met de muziek die bij video’s gebruikt wordt. Dat betreft bijvoorbeeld gelicenseerde muziek waarbij je als creator eerst de rechten betaalt om de muziek te mogen gebruiken, waarna de inkomsten geheel voor jou zijn.

Share this post