10.03.2023
Advertising

Staatsloterij verslaat ‘Maaskade’ container en feestende kat

By: Ron Smeets

BlogAdvertising

Reclame maken voor gewilde producten, zoals de hoofdprijs in de staatsloterij, is een stuk leuker dan, bijvoorbeeld, voor wasmiddelen. Iemand proberen lekker te maken voor een kans op het winnen van een loterij is nu eenmaal makkelijker dan diezelfde persoon proberen te verleiden om weer het volgende witter dan wit wassende wasmiddel in de winkelwagen te kiepen.

Gouden Loeki naar de Staatsloterij

Dat zie je ook terug aan de waardering die reclames krijgen. Gisteravond won de reclame van de Staatsloterij, gemaakt door TBWA\NEBOK, voor de vierde keer in vijf jaar tijd, deze keer met de commercial ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’, de Gouden Loeki.

Op zich is het wel bijzonder dat een loterij al vier keer een loterij – nou ja, formeel is het uiteraard een verkiezing – wint. Voor wie de winnende commercial niet meer op zijn netvlies heeft staan. Deze is het:

Feestende kat en ‘Maaskade’ container winnen zilver en brons

De Zilveren Loeki ging dit keer naar Centraal Beheer en DDB Unlimited met hun commercial ‘Container’. Daarin is te zien hoe een ogenschijnlijk kleine verwarring op kantoor van een transportbedrijf grote logistieke gevolgen heeft voor een student.

De Ster Bronzen Loeki ging naar KPN en Dentsu Creative Amsterdam met hun commercial ‘Glasvezel’, waarin de populaire rode kat samen met zijn vriendjes een feestje viert in het huis van zijn baasje, op de beat van ‘Can’t touch this’ van MC Hammer.

In totaal werden tijdens de stemperiode, die van 13 februari tot 5 maart liep, meer dan 92.000 stemmen uitgebracht. Dat leidde tot de drie winnaars en de volgende Top 10:

  1. ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ – Staatsloterij & TBWA\NEBOKO
  2. ‘Container’- Centraal Beheer & DDB Unlimited
  3. ‘Glasvezel’ – KPN & Dentsu Creative Amsterdam
  4. ‘De lach die doet leven’ – CliniClowns & Sander van de Vlasakker en LegHetVast
  5. ‘Vakantieliefde’ – McDonald’s & TBWA\NEBOKO
  6. ‘Iedereen verdient een mooie kerst’ – Kruidvat & DDB Unlimited en Eigen Fabrikaat
  7. ‘Voor het leven’ – KWF & Boris Creative
  8. ‘Goed eten is samen eten’ – PLUS Supermarkt & Energize
  9. ‘Blijf gaan met KPN Unlimited’ – KPN & Dentsu Creative Amsterdam
  10. ‘Goed eten is een keuze’ – PLUS Supermarkt & Wunderman Thompson

Wil je alle commercials nog een keer zien, kijk dan op deze pagina van Ster / Gouden Loeki.

Share this post