Reclame maken voor gewilde producten, zoals de hoofdprijs in de staatsloterij, is een stuk leuker dan, bijvoorbeeld, voor wasmiddelen. Iemand proberen lekker te maken voor een kans op het winnen van een loterij is nu eenmaal makkelijker dan diezelfde persoon proberen te verleiden om weer het volgende witter dan wit wassende wasmiddel in de winkelwagen te kiepen.
Dat zie je ook terug aan de waardering die reclames krijgen. Gisteravond won de reclame van de Staatsloterij, gemaakt door TBWA\NEBOK, voor de vierde keer in vijf jaar tijd, deze keer met de commercial ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’, de Gouden Loeki.
Op zich is het wel bijzonder dat een loterij al vier keer een loterij – nou ja, formeel is het uiteraard een verkiezing – wint. Voor wie de winnende commercial niet meer op zijn netvlies heeft staan. Deze is het:
De Zilveren Loeki ging dit keer naar Centraal Beheer en DDB Unlimited met hun commercial ‘Container’. Daarin is te zien hoe een ogenschijnlijk kleine verwarring op kantoor van een transportbedrijf grote logistieke gevolgen heeft voor een student.
De Ster Bronzen Loeki ging naar KPN en Dentsu Creative Amsterdam met hun commercial ‘Glasvezel’, waarin de populaire rode kat samen met zijn vriendjes een feestje viert in het huis van zijn baasje, op de beat van ‘Can’t touch this’ van MC Hammer.
In totaal werden tijdens de stemperiode, die van 13 februari tot 5 maart liep, meer dan 92.000 stemmen uitgebracht. Dat leidde tot de drie winnaars en de volgende Top 10:
Wil je alle commercials nog een keer zien, kijk dan op deze pagina van Ster / Gouden Loeki.