De kans is reëel aanwezig dat de laatste grote autofabriek van Nederland, in Born, over een jaar leeg staat. Maar, niet getreurd, er worden in Nederland nog altijd auto’s gebouwd. Op kleine schaal weliswaar, maar we blijven toch een beetje meedoen. Neem de deze week onthulde Carice TC2. Dat is een volledig elektrische compacte cabrio die nog het meeste weg heeft van een roadster uit de jaren 50 van de vorige eeuw. En, ik vind hem ook wel wat lijken op de Renault Dauphine.
De Carice TC2 is, zoals de maker zelf zegt, een compacte en sportieve cabriolet waarin vooruitstrevende technologie wordt gecombineerd met een prachtig klassiek design. “Met de Carice TC2 willen we een kunstwerk op wielen creëren. Elegant, milieuvriendelijk, wendbaar en met de hand vervaardigd”, zegt Niels van Dril en Richard Holleman, oprichters van Carice bv.
Komende zaterdag, 13 mei, is hij voor het eerste in ‘het wild’ te bewonderen. Daarvoor moet je dan wel even naar Zuid-Limburg komen. De Carice TC2 maakt namelijk zijn opwachting tijdens het finish evenement van de Tulpenrallye op zaterdag 13 mei bij Château St. Gerlach in Valkenburg.
De Carice TC2 is, zeker voor een elektrische auto, met 630 kilo bijzonder licht te noemen. Ter vergelijk, een andere kleine EV, de Smart #1 – weliswaar iets groter dan de Carice – weegt rond de 1800 kilo. En de Renault Zoë is met bijna 1500 kilo ook fors zwaarder. Wat dat betreft komt alleen de Duitse compacte EV van e.Go een beetje in de buurt met zijn 1280 kilo, wat nog altijd meer dan het dubbele is van het gewicht van de Carice TC2.
Met een (WLTP) bereik van 300 kilometer valt de Carice in dezelfde categorie als de eerder genoemde compacte EV’s. Maar daar zal het de liefhebbers van klassieke, handgemaakte, auto’s niet zo zeer om te doen zijn. Dit is natuurlijk geen elektrische bolide om lange afstanden mee te maken, maar lekker ‘toeren’ op een zondagmiddag, met het dak open. In het Zuid-Limburgse heuvelland bijvoorbeeld.
Het prijskaartje van de Carice TC2 is bepaald niet te vergelijken met die van de andere compacte EV’s. De Carice TC12 begint hij €44.500, en dat is exclusief BTW, met de belasting erbij kom je dan uit op €53.854. In ruil voor die zak met geld krijg je dan wel een redelijk exclusieve, en dus handgemaakte, roadster die, zo belooft de fabrikant, in beperkte oplage geproduceerd wordt.