Vorige week onthulde Apple haar eerste VR-bril, de Vision Pro. Het duurt nog even voordat die in de winkels ligt, maar in China zal Apple hoogstwaarschijnlijk een andere naam voor de bril moeten bedenken. Het feit wil namelijk dat Huawei de naam Vision Pro al in 2019 heeft geclaimd in haar eigen land. In 2021 werd die claim door het Chinese merkenregister definitief aan Huawei toegewezen, zo werd opgemerkt door MyDrivers.
Huawei gebruikt de Vision merknaam voor verschillende producten, zoals smartphones en tv’s. De naam Vision Pro is tot eind november 2031 beschermd en exclusief eigendom van Huawei. Of Apple van plan is met Huawei te gaan onderhandelen over het gebruik van die merknaam, is niet bekend. Maar, gezien de spanningen tussen de Amerikaanse en Chinese overheden en bedrijven – vooral gevoed door de al jaren woedende handelsruzie en boycot van Chinese producten in de VS (en veel westerse landen) – lijkt de kans klein dat twee tech-giganten daar uit zouden komen.
Eerst maar eens afwachten of Apple van plan haar VR-bril uiteindelijk ook in China op de markt te brengen. De meest voor de hand liggende optie is dat Apple dan een andere naam kiest, maar dat is niet bepaald een strategie die de Amerikaanse fabrikant prefereert. Ze zouden natuurlijk ook ervoor kunnen kiezen om de naam Vision Pro te handhaven, en dan maar te kijken of een eventuele arbitragezaak goed uitpakt. En VR-bril is immers een totaal ander product dan een tv of smartphone. Het feit dat het beiden elektronische gadgets zijn, is wel een risico voor de kansen van Apple.
Nog ongewisser is de gedachte dat een Chinees merkenbureau partij zou kiezen voor Apple. Over het algemeen zijn die namelijk nogal nationalistisch, of chauvinistisch, ingesteld. In het verleden hebben Westese fabrikanten zelfs al meerdere keren bot gevangen wanneer ‘Chinese Copycat’ fabrikanten schaamteloos producten en merknamen van, bijvoorbeeld, Nokia of Sony kopieerden.
Pogingen om die Chinese fabrikanten in eigen land aan te pakken en juridisch af te dwingen dat ze daarmee stopten en andere merknamen te gebruiken, liepen vrijwel altijd op niets uit. Mocht Apple besluiten de Vision Pro bril onder dezelfde naam in China op de markt te zetten, zonder eerst met Huawei afspraken te maken over het gebruik van die naam, dan denk ik dat de kans 99,999% is dat Apple bij een arbitragezaak aan het kortste eind trekt. Wordt wellicht vervolgd!