Tijdens de European Hyperloop Week in Edinburgh is de hyperloop van het studenten Dream Team van de TU delft uitgeroepen tot de meest innovatieve Pod. Die vermelding wist het team in de wacht te slepen door de jury van de wedstrijd met diverse demonstraties en presentaties tijdens te overtuigen van de kwaliteiten en innovatie van de Delft Hyperloop.
De zaterdag was de meest spannende dag. Toen moest het team de pod demonstreren om zo, samen met andere teams, te laten zien dat hun theoretische design ook echt werkt. “Het was een euforisch moment de pod te zien zweven terwijl we door het publiek toegejuicht werden”, Aldus Umika Bhagole, Team Captain van Delft Hyperloop. De titel ‘meest innovatieve pod’ was echter niet de enige prijs die het team van de TU Delft veroverde. De delft Hyperloop werd ook gelauwerd met de Mechanical Award en beide Full-Scale Awards.
Tijdens de ontwikkeling heeft Delft Hyperloop qua innovatie drie flinke stappen vooruitgezet. Die innovaties werden tijdens de European Hyperloop Week in Edinburgh dus gepresenteerd. Een van die grote innovaties was de ontwikkeling en bouw van een motor die qua schaal en efficiëntie uniek is in de wereld. Die motor stuwt het voertuig niet vanuit de baan voort maar bevindt zich direct op de pod. Daardoor hoeven veel minder kostbare materialen in de baan verwerkt worden. Dat zorgt ervoor dat de infrastructuur een stuk makkelijker en goedkoper te implementeren zal zijn.
Ten tweede is de pod voor het eerst volledig zwevend met een energie verbruik dat dicht bij de 0 Ampère komt. Naast dat het team een zwevende pod met een schaalbare motor heeft gebouwd heeft Delft Hyperloop ook een koelingssysteem gebouwd voor het voertuig dat operationeel is in een vacuüm omgeving.
Naast de Innovatie Award heeft Delft Hyperloop ook de Mechanical Award gewonnen. Delft Hyperloop was revolutionair op dit gebied omdat ze een capsule hebben gebouwd met daarin een koelingsysteem voor een vacuüm omgeving. In deze extreem lichte carbon fiber capsule zaten de componenten die optimaal werken in een niet-vacuüm omgeving. Dit zal in de toekomst ook de cabine zijn waarin passagiers vervoerd kunnen worden.
Op het gebied van Full-Scale was Delft Hyperloop veruit de koploper, het team won namelijk alle Full-Scale Awards, zowel het sociaal-economische onderzoek als het technische onderzoek. Het sociaal-economische onderzoek ging over de sociale acceptatie van het hyperloop systeem door de maatschappij. Het technische onderzoek haakt in op het koelingssysteem op grote schaal, dit bouwt voort op het koelingssysteem dat Delft Hyperloop ook heeft toegepast in haar eigen prototype.
Kortom, de European Hyperloop Week was een doorslaand succes voor het Dream Team van de TU Delft en hun Delft Hyperloop. We hebben enorm hoge doelen voor onszelf gesteld en we zijn enorm tevreden met het systeem dat wij hebben neergezet en gedemonstreerd deze week. Ik ben enorm trots!” Aldus Guillermo Van, Chief Engineer van Delft Hyperloop.