In een wereld waarin veelvuldig wordt gesproken over TikTok, Instagram en Twitter, zou je bijna vergeten dat er ook nog LinkedIn is. Het is typisch een social medium dat bij veel mensen sluimert, maar op bepaalde momenten in het leven plotseling wat fanatieker wordt ingezet. Als dat laatste momenteel voor jou het geval is, dan kun je deze tips goed gebruiken om het meeste uit LinkedIn te halen.
Krijg je een bericht van iemand, beantwoord die dan. Ook als je geen interesse hebt in wat diegene biedt. Het komt professioneel en netjes over om iemand desondanks te woord te staan. Natuurlijk stuurt iemand waarschijnlijk niet alleen naar jou een bericht, maar die persoon heeft er wel bewust voor gekozen om ook jou een bericht te sturen. Geef ook aan die persoon aan, als je je daar comfortabel bij voelt, wat je wel zoekt, wie weet wat hij of zij voorbij hoort komen. Ook al is het misschien een recruiter in de IT: misschien heeft hij of zij nog vrienden van de Human Resource Management-opleiding die wél precies in je gewenste werkveld zoeken.
Het is natuurlijk heel handig om van je profiel op LinkedIn je CV te maken, maar eigenlijk is dat om meerdere redenen niet verstandig. Ten eerste omdat je, wanneer je solliciteert, je CV al opstuurt. Je LinkedIn zou het CV moeten aanvullen, of in ieder geval iets anders moeten brengen. Natuurlijk kun je er zeker ervaring op kwijt, maar misschien kun je hier een creatievere manier voor vinden? Meer bepaalde mijlpalen en succesvolle opdrachten op je profiel zetten, in plaats van het riedeltje met je loopbaan en op welke school je hebt gezeten. Door dat er bovendien niet allemaal op te zetten, laat je je ook bepaalde belangrijke informatie over jezelf privé.
In het verlengde van het bovenstaande geldt dan ook: maak je profiel niet voor de baan die je nu hebt, maar voor de baan die je wil. Of banen die je wil. Misschien heb jij je hele leven als personal assistant gewerkt, maar wil je graag meer richting HR. Je zal een recruiter hierbij een beetje moeten helpen om jezelf te helpen. Spits teksten en ervaring op je profiel toe op HR-werk, zodat je de focus op jezelf een andere kant op begeleidt. Zo kom je makkelijker verder. En dat is dus ook precies waarom je niet je hele CV op je profiel zetten. Misschien heb je bepaald werk gedaan waar je helemaal niet zo trots op bent, of dat niet in jouw huidige verhaal past: laat het er gewoon af. Mensen die je niet kennen, weten niet wat ze missen en het is ook zeker niet verplicht om te laten zien dat je altijd achter elkaar werk hebt: ervaring is veel belangrijker.
LinkedIn is een social medium en dat betekent dat er algoritmen aan het werk zijn. Door te zorgen dat je regelmatig iets post, maar ook door mensen te gaan volgen uit het werkveld van jouw interesse, val je meer op. Bovendien zien mensen dat je er actief mee bezig bent, waardoor je ook de gedachte wekt dat je openstaat voor gave, nieuwe opdrachten of banen. Er zijn in elk werkveld wel groepen te vinden op LinkedIn: sluit je daarbij aan, en volg mensen uit die groep waarvan je denkt dat diegene je kan inspireren. Wees niet bang om zomaar een connect-verzoek te sturen, veel mensen vinden dat helemaal niet erg, en zo wel: dan accepteren ze je gewoon niet, geen man overboord.
Scroll door zoekresultaten op dit social medium en je ziet soms de meest vreemde titels voorbij komen. ‘Retail Jedi’ of ‘Brand Evangelist’ zijn voorbeelden van vrij opvallende titels. Ben je een beetje een opvallend type en past dat helemaal in je straatje: zeker doen. Maar zie je jezelf ook weer niet helemaal als een administratieninja, maar gewoon een expert die steengoed is in zijn werk, zorg dan dat dat is wat de titel weergeeft. Denk er goed over na, want het is één van de eerste dingen die iemand van je ziet, dus het moet wel uitnodigen om door te klikken.