19 juli verschijnt hij pas in de bioscoop, maar het is nu al een viral hit: Barbie. De aankomende film over het populaire speelgoed weet nu al de aandacht te trekken. En reken maar dat hij in juli zalenvol met volwassenen trekt. En dan niet begeleiders van kinderen. Dit is waarom de Barbie-film zo’n hype is.
Chrissy Teigen vroeg het zich op social media al hardop af: hoe hebben ze dat met haar voeten gedaan in de trailer? Maar dat is niet het enige visuele spektakel dat deze film biedt: het is zuurstokken, unicorns, regenbogen, heel veel roze en simpelweg heel erg prettig om naar te kijken. Alles is ultra-gestileerd en zit allemaal perfect in elkaar, precies zoals de Barbiewereld hoort te zijn. Erg leuk om naar te kijken en we verwachten dan ook diverse kledingmerken die wel met een Barbie-samenwerking komen tegen de tijd dat de film er eindelijk is.
Margot Robbie laat in haar rol als Harley Quinn al zien dat ze het leuk vindt om een beetje gek te doen, en uiteindelijk was ze in de Wolf of Wall Street ook een personage dat aardig op een Barbie leek: de rol is haar op het lijf geschreven. De actrice, die sowieso een zeer indrukwekkende carrière heeft qua filmkeuze, wordt bovendien vergezeld door Ryan Gosling, die op zeer droge wijze Ken neerzet. Ook een rol die hem, zo te zien aan de trailer, best wel op het lijf geschreven is. Immers wordt hij door zijn knappe verschijning toch vaak al aangesproken op zijn uiterlijk, net als Barbie’s liefje.
Het beste voorbeeld van eerdere geweldige films die op speelgoed gebaseerd waren zijn natuurlijk de LEGO-films, maar ook Toy Story. Hierin komen Barbie en Ken al voor en die smaken naar meer. Speelgoedfilms kunnen zich goed vertalen naar het witte doek, omdat ze vaak een heel uitgesproken stijl hebben. Kijk naar bijvoorbeeld Trolls: daarvan dacht je toen je jonger was ook niet dat dat zich ooit goed staande kon houden als film, maar juist omdat het zo specifiek en herkenbaar is, werkt dat heel goed. Barbie speelt ook in op dat gevoel, maar dan keer duizend.
En dan komen we aan bij de grootste reden voor het viral gaan van deze film: het kan niet fout gaan. Of eigenlijk: het kan niet fouter dan dit. Zelfs als deze film helemaal nergens over gaat en enorm slecht dialoog heeft, dan nog zullen de bioscopen volzitten en genieten mensen ervan. Het is een beetje nostalgie, een beetje het te kakken zetten van de rare ‘politiek’ onder Barbies en natuurlijk die bovenstaande zaken: het is zeer oogstrelend en de acteurs zijn leuk. Het kan dus nagenoeg niet verkeerd aflopen met Barbie.
En dat enthousiasme zien we dus ook op social media. Maar waarom is zo’n vrij eenvoudig tooltje om jezelf in een soort filmposter om te turnen nou zo populair? Hij is immers lang niet zo goed als een Instagram- of Snapchatfilter (en waarom is het eigenlijk geen Instagram- of Snapchatfilter?). Toch heeft het wel wat: lekker ouderwets naar een webpagina gaan (namelijk barbieselfie.ai) en vervolgens knipt de tool je hoofd uit een foto en wordt die op het bekende Barbie-Mattel-logo geplakt met de naam erbij. Je kunt dan zelf nog de tekst veranderen (of voor Ken kiezen) en je plaatje delen op social media. Het is typisch zoiets dat iedereen gewoon schaapachtig volgt, omdat het gewoon leuk is. Niks mis mee. Bovendien was de laatste grote Instagram-hype inmiddels alweer even geleden (Lensa, anyone?).
Dat Barbie ook nog wordt gemaakt door Lady Bird-regisseur Greta Gerwig maakt het plaatje helemaal af. Ze is duidelijk he-le-maal losgegaan in deze film en dat moet een feestje zijn geweest om te maken. Zeker omdat niet alleen Margot Robbie een Barbie speelt, maar een heel leger aan geweldige vrouwen uit de filmindustrie. Deze film is al meer dan tien jaar in de maak, en nu komt hij er eindelijk. Het kostte 100 miljoen om te maken, maar het zal ons niets verbazen als hij dat in een Barbie-esque knipoog terugverdient.