Google Chrome wil af van de thirdparty cookies en is daarom flink aan het experimenteren. In 2020 heeft Google aangekondigd dat het dit type cookies wil elimineren en hierop is het gaan kijken hoe het advertenties aanbieden die op de interesse van de gebruikers zijn toegespitst, zonder daarbij iemands privacy te verstoren. Nu deelt het de eerste bevindingen.
In die resultaten is onder andere te lezen: “We creëerden twee experimenten op een deel van het Chrome-verkeer. In de ene arm bleven we cookies van derden gebruiken. In de andere arm vervingen we cookies van derden door een combinatie van privacybehoudende signalen voor op interesses gebaseerde publieksoplossingen, terwijl we het gebruik van cookies van derden voor andere toepassingen, zoals meting en remarketing, handhaafden.”
Een duidelijk verhaal en een goede vergelijking, maar wat kwam daar voor resultaat uit? Google zegt dat het heeft geleerd dat de op interesse gebaseerde publieksoplossingen met privacybehoud veelblovend zijn. Htee bleek dat de uitgaven van Google Display Ads-adverteerders met 2 tot 7 procent daalden in vergelijking met de cookies van derden. De conversie per dollar liet maar een daling van 1 tot 3 procent zien. Zo zie je maar: het scheelt niet heel veel, terwijl de privacy wel beter wordt gewaarborgd. Nog steeds is het doorklikpercentage binnen 90 procent van de status quo gebleven.
Google ziet daarnaast een belangrijkere rol voor kunstmatige intelligentie: “Het experiment suggereert ook dat AI-gestuurde optimalisatieoplossingen de campagneprestaties positief kunnen beïnvloeden. Campagnes met geoptimaliseerde targeting of max-conversions-biedingsstrategieën werden bijvoorbeeld minder beïnvloed door de verwijdering van cookies van derden, wat aangeeft dat machine learning een belangrijke rol kan spelen bij het behalen van resultaten.”
Wel benadrukt Google dat het om een experiment gaat en dat er nu alleen wordt gekeken naar de effectiviteit. Er moet nog worden gekeken naar andere facetten van deze nieuwe manier van adverteren. Toch biedt dit wel een positieve blik en veel energie om weer door te gaan. Google denkt dat het blokkeren van gepersonaliseerde reclame geen goed idee is: het kan leiden tot meer indringende vormen van tracking, zoals fingerprinting, meent het bedrijf. Ook zullen sommigen andere identificatiemiddelen ontwikkelen om mensen toch nog te volgen, wat ook geen goede zaak is.
Google: “Wij geloven dat geen van beide goede resultaten zijn voor de privacy van gebruikers en dat ad-tech platforms een nieuwe norm voor privacy kunnen stellen, aan de verwachtingen van consumenten kunnen voldoen en bedrijven de middelen kunnen geven die ze nodig hebben om te groeien door de kracht van innovatie.” Kortom, Google heeft nog genoeg werk aan de winkel om dat als ‘ad-tech platform’ waar te maken. Maar eerst moet er nog volop worden geëxperimenteerd. Later dit jaar komt de zoekmachinereus opnieuw met resultaten. Voor sommigen is dit een teleurstelling: Google zou meer voort moeten maken, want het heeft het killen van de thirdparty cookies nu al meerdere malen uitgesteld.