Tesla druipt af: het merk behoort niet meer tot de 10 grootste automerken in ons land. De nummer 1, dat is wederom Kia. De Koreanen zijn vooral populair door de Kia Picanto, al is dat niet de auto die het meest werd geregistreerd in april. Die maand werden er in totaal 29.669 nieuwe auto’s geregistreerd in Nederland en dat is veel meer dan april 2022: een stijging van 35 procent.
De problemen die in de auto-industrie ontstonden door het coronavirus, die lijken grotendeels opgelost. De meest populaire auto in Nederland in april, dat was een Peugeot. Wederom geen grote auto, maar de compacte 208. Echter heeft Kia ook nog andere auto’s die volop werden vastgelegd in april, waardoor het de grootste is. Er werden in een maand tijd in Nederland 3052 Kia-auto’s op kenteken gezet, dat is 10 procent, gevolgd door Volkswagen en Peugeot.
De meest populaire auto’s in april waren de 208, de Picanto, de Open Corsa en de Volvo XC40, wat betekent dat we in Nederland een voorkeur blijven hebben voor kleine auto’s, op de flinke Volvo na. Tesla is in dit alles nergens te vinden. Het is bizar wat er met het merk van Elon Musk is gebeurd. Waar dat in maart nog de meeste registraties kende, is het elektrische automerk in april niet eens in de top 10 terug te vinden, zo staat in de cijfers van BOVAG, RDC en RAI. Er werden in maart 3160 Tesla’s op kenteken gezet, terwijl dat er in april maar 767 waren. Hiermee is Tesla uit de top 10 gevallen.
De elektrische auto die het meest populair is, dat is een Chinees merk: Lynk & Co 01. Dit merk is gedeeltelijk van Volvo en voornamelijk van Geely (Zhejiang Geely Holding Group). Het is een auto die zich kenmerkt door de mogelijkheid hem via een app uit te lenen aan anderen. Het werkt ook op abonnementsvorm, alsof je Netflix gebruikt. Heel handig voor mensen die geen auto nodig hebben, maar misschien wel een keertje naar de IKEA willen om een meubel op te halen. En voor eigenaren van de auto, want je kunt ze ook kopen en krijgt dan geld voor het verhuren van je bolide. Als je wil kun je er een deelauto van maken, dat is niet verplicht, maar wel heel toekomstbestendig voor ons kleine landje.
De Chinezen winnen het dus van de Amerikanen waar het gaat om elektrisch rijden, maar gezien de maand maart kan dat volgende maand zomaar weer anders zijn. Of is de Tesla-gekte in Nederland nu toch een beetje voorbij? We houden de cijfers in de gaten.