Het lijkt een gekke 1 april-grap, maar het is toch echt zo: T-Mobile heet in Nederland vanaf nu Odido. Hoewel T-Mobile internationaal gezien een groot merk is, kiest het ervoor om voor deze lokale naam te gaan. Dat komt omdat Tele2 Mobiel er nu ook bij wordt betrokken. Odido is van plan om vooral qua service en klantgerichtheid een heel andere kant op te gaan dan de concurrentie. ook komt het met nieuwe mobiele abonnementen.
Odido lijkt ook nog weinig met T-Mobile te maken te hebben: het is niet internationaal, het is juist heel Hollands. T-Mobile mag anders gaan heten: Tele2 Thuis, maar ook Ben en Simpel verdwijnen voorlopig niet. T-Mobile startte in Nederland in 2003 en viel onder de paraplu van Deutsche Telekom, tot het een kleine anderhalf jaar geleden werd overgenomen door twee investeringsfondsen: Warburg Pincus en APAX.
De slogan van Odido is ‘Het kan ook anders’: we zijn benieuwd of het inderdaad een frisse wind door de wereld van providers kan waaien. In ieder geval begint het wel meteen met een groot klantenbestand: 8 miljoen klanten, waaronder 6 miljoen huishoudens die internet en televisie afnemen. Er werken 2.000 mensen bij Odido en het heeft 119 winkels. Je zal in het straatbeeld dus op zoek moeten gaan naar het bovenstaande logo, als je ex-T-Mobile-klant bent. Ga je naar de website van T-Mobile, dan vind je hier ook alleen nog maar verwijzingen naar Odido.
We moeten het toch echt even over die naam hebben: het klinkt namelijk toch een tikketje dom, wat ongetwijfeld komt omdat het aan oliedom doet denken wanneer je het uitspreekt. Odido is ook qua betekenis toch een vreemde naam, als je het ons vraag. Het komt namelijk van het Oud-Griekse werkwoord akouein: wat horen betekent. Odido is dan ook ‘ik hoor’.
Dat is een goede naam als je het over veel oog voor de klant hebt, maar een vrij slechte als je bedenkt dat we juist steeds minder zijn gaan bellen en vooral veel video’s kijken en social media nuttigen op onze smartphones en via het internet. Maar goed, het bedrijf wil volgens ceo Søren Abildgaard op zoek naar een betere balans tussen mens en technologie, dus vanuit dat standpunt is het toch wel weer beter te verklaren. Iets meer mens misschien, iets minder tech.
Van oudsher staat KPN toch het meest bekend als de provider die veel op service zit. De laatste jaren zijn er juist steeds meer providers opgestaan die het allemaal zo makkelijk mogelijk maken om dingen zelf te doen en er vooral geen omkijken naar te hebben. Odido wil het echter toch op die manier aanpakken: zorgen dat het menselijke aspect van tech wordt gezien. En ja, kijkend naar hoe blij mensen worden van telefoongesprekken met internet- en mobiele providers kunnen we ons wel voorstellen dat daar winst te behalen is.
Qua klanttevredenheid zeker, maar tegelijkertijd stuurt het ook een dubbele boodschap: het beste is immers als alles gewoon werkt en je je provider vooral niet nodig hebt. Zolang tech werkt, is er geen enkel probleem en heb je de provider namelijk helemaal niet nodig. Heeft T-Mobile dat zo goed onder de knie dat het nu besluit om vol op de klantcontacten te gaan zitten?
We gaan het meemaken met Odido. In ieder geval begint het wel goed, met het lanceren van een abonnement met een hogere internetsnelheid: die is maximaal 1 Gbit/s versus de 450 Mbit/s die T-Mobile bood. Werkt er iets niet, dan kun je de Odido’s aan de telefoon in ieder geval goed bereiken: ze zijn namelijk veel vaker bereikbaar dan slechts tijdens kantooruren, zo belooft het. Appen kan trouwens ook, mocht je bereik nou precies zijn wat eraan schort.