29.09.2023
Social Media

​Gaan mensen echt aan botox door social media?

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Het wordt vaker gezegd: mensen laten volop fillers inspuiten en botox, omdat ze op social media hun ‘mooiere’ zelf door filters zien en meer op die persoon willen lijken. Dat wordt wel eens gezegd, maar is het zo: stijgt het aantal fillers, botox en andere medische, uiterlijke aanpassingen echt, en is dat te wijten aan social media? De University of South Australia bewijst dat dat wel degelijk gelieerd is.

Meer cosmetische ingrepen

Vooral jonge vrouwen die veel tijd op social media doorbrengen schijnen een negatiever zelfbeeld te hebben en eerder voor een cosmetische ingreep te gaan. Er werden 238 vrouwen ondervraagt, allemaal tussen de 18 en 29 jaar. Wat bleek: 16 procent had zelfs al een cosmetische ingreep gehad en meer dan de helft overwoog het. Het aantal vrouwen dat het niet wilde? 31 procent. Sowieso lijkt het in Australië allemaal erg populair, die ingrepen: in 2010 waren er 117.000 cosmetische ingrepen, en dat is in 2018 maar liefst 225.000 stuks.

De onderzoekers zeggen: “Jonge mensen in Australië zijn de grootste gebruikers van social media, dus ze worden enorm veel blootgesteld aan onrealistische schoonheidsstandaarden.” Immers is dat wat er voornamelijk wordt gepromoot op social media: een perfect leven met een perfect lijf, perfect hoofd in een perfect huis (of nog perfecter: op een perfecte vakantie met de perfecte cocktail in de hand). De onderzoekers hopen dan ook dat social media met hun enorme bereik juist zullen worden ingezet om een tegengeluid te geven en die mogelijk schadelijke content die zo op uiterlijk gericht is uit te bannen.

Ook in Nederland is Botox populair

Australië is natuurlijk wat ver weg, maar in Nederland is het niet heel anders. Volgens Scientias zijn fillers en botox in Nederland ook veel populairder geworden. Waar vijf jaar geleden 17 procent zoiets overwogen, is dat nu gestegen naar een bizarre 40 procent. Het gebruik zelf zou tussen 2016 en 2019 met 17,5 procent zijn toegenomen en waarschijnlijk is dat alleen maar toegenomen. Wat overigens niet helpt bij dat perfecte plaatje op social media, is dat er daardoor niet alleen een heel perfect leven wordt gepromoot, maar ook weinig zelfcompassie. Immers gaat het met die mensen altijd ‘geweldig’, dus lijkt het alsof elke negatieve gedachte die je hebt, verkeerd is. En denken mensen onterecht dat ze enorm streng voor zichzelf moeten zijn als ze niet dat perfecte plaatje hebben. Zeker jonge mensen, want die weten vaak nog niet dat het perfecte plaatje niet bestaat.

Het is niet alleen social media: ook televisie speelt waarschijnlijk nog steeds een grote rol in de keuze om naar een plastisch chirurg of kliniek te gaan om het uiterlijk te laten aanpassen. Het werkt een beetje hetzelfde als met reclame voor een bepaald merk: hoe vaker je het ziet, hoe meer je er als het ware aan gewend raakt en het misschien zelf ook wil gebruiken: je hoort er immers zo vaak iets van. Hetzelfde geldt voor mensen die in Temptation Island rondhuppelen met gigantische lippen, of die in Echte Meisjes in de Jungle vooral opvallen door de grootte van hun billen. En denk ook aan de mensen die in Expeditie Robinson voorbij komen, zoals Jamie Vaes, die onder andere haar billen te danken heeft aan een plastisch chirurg (naar eigen zeggen).\

Wat social media en artsen kunnen doen

Echter is de kans aanwezig dat ook Jamie Vaes helemaal niet per se gelukkiger is met haar lijf. Onderzoek heeft namelijk ook aangetoond dat 40 procent van de vrouwen na een cosmetische ingreep alsnog niet tevreden zijn met hun lijf. En zoals je vaak hoort: als je eenmaal begint te sleutelen, dan stopt je niet zomaar, omdat je steeds weer nieuwe dingen blijft zien. Dat is iets waar plastisch chirurgen in kunnen ondersteunen: wie de docu’s van Sunny Bergman kent, die weten vast nog wel dat ze naar een plastisch chirurg ging die haar vervolgens volledig begon af te kraken en overal op haar lijf lijnen trok: dat moest anders, dat moest anders. In hoeverre hebben artsen de plicht om de psychische staat van mensen te laten meetellen in het besluit al dan niet te gaan opereren? Want juist vrouwen die niet mentaal niet lekker in hun vel zitten, zijn niet tevreden na die cosmetische ingreep: het is namelijk niet zozeer hun lijf waar het probleem zit: maar juist binnenin.

Helaas is het antwoord op de vraag of jonge mensen echt meer aan de botox gaan door social media dus wel ‘ja’. Helaas, omdat dus ook blijkt dat het heel vaak helemaal niet zo gelukkig maakt. Natuurlijk zijn er zeker situaties waarin botox of fillers iemand echt kunnen helpen, maar het is eigenlijk dus niet het lichaam waar we naar moeten kijken wanneer we dit soort behandelingen overwegen, maar eerst het koppie. Alleen dan kan worden bedacht wat iemand hier nu werkelijk uit zal halen.

Share this post