De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet aan wil voldoen, dat is onduidelijk. Sterker nog, dat moet geheim blijven.
Ondertussen duurt de strijd voort. De ACM vindt dat drie zaken zijn waaraan Apple niet voldoet. Inmiddels zijn er twee bezwaren weggenomen, maar er is er nog eentje over waarvoor het bedrijf maar niet wil buigen. Het is niet bekend of dit het type rechtszaak wordt dat nog een jaar in beslag zal nemen of dat het snel kan worden beslecht.
De ACM is sinds 2019 bezig met een onderzoek om te kijken of Apple zijn macht misbruikt door bijvoorbeeld geen andere betalingsvormen te accepteren voor apps, buiten de App Store. In die App Store steekt Apple namelijk soms wel 30 procent van de winst van de app in eigen zak. Het bedrijf wordt er -net als Google met zijn Play Store- al jaren in het algemeen op aangesproken dat het te machtig is, zeker omdat het geen andere betalingssystemen duldt. Er komt zelfs wetgeving uit Europa aan die daaraan een einde moet maken.
De ACM loopt tegen eenzelfde soort probleem aan met Apple. De ACM schrijft: “Als appaanbieders betaalde apps voor digitale diensten – zoals datingapps – willen aanbieden, dan moeten zij aan andere voorwaarden voldoen dan appaanbieders voor fysieke producten (denk aan online kledingverkoop). Appaanbieders van digitale diensten moeten op grond van de App Store-voorwaarden onder meer verplicht gebruik maken van het betaalsysteem van Apple (de IAP-voorwaarde) en zij mogen niet naar andere betaalmogelijkheden buiten de App Store verwijzen (de anti-steering-voorwaarde).”
We vragen ons wel af hoe het precies zit: de ACM heeft al eerder gevraagd om toe te staan dat datingapps er wel hun eigen betaalmethoden op na mogen houden. Dat mag en Apple voldeed aan de eisen. Waar het nu dan toch misgaat, dat is zelfs niet met logica bij elkaar te redeneren.
Dating-apps zoals Tinder en Bumble maken gebruik van allerlei abonnementsvormen waarmee je bijvoorbeeld meer mensen van een ‘like’ of ‘superlike’ voorzien, naast dat je er het privilege door krijgt dat je kunt zien wie jou zoal van een like hebben voorzien. Er zijn ook datingapps waarbij je helemaal geen berichten aan mensen kunt sturen, als je niet eerst betaalt. Waarom de ACM juist die datingapps zo belangrijk vindt, dat is niet duidelijk, maar waar we dachten dat de datingapps een soort gateway naar meer waren, is het verder relatief rustig op het spannende vlak van betalingssystemen en de Play Store en App Store.
We zijn benieuwd of we ooit gaan ontdekken wat dat geheime item toch was, maar het zal ons niets verbazen als dat voor altijd geheim blijft. Het is hierdoor ook moeilijk te zeggen voor wie we moeten juichen in deze rechtszaak..