Meta veranderde in 2021 zijn naam naar Meta (het heette Facebook), omdat het volledig zou inzetten op het Metaverse. Toegegeven, we zaten toen allemaal thuis, middenin een coronaperiode waarin we de deur niet uitmochten, en ontsnappen naar zo’n metaverse leek dan wel heel aantrekkkelijk. Maar, inmiddels lijkt het metaverse een beetje doodgeslagen. Klopt dat ook, of is er simpelweg minder oog voor?
Ten eerste werkt Meta nog steeds aan zijn metaverse, Horizon Worlds. Het geeft de avatars nu ook benen, in plaats van dat het rondzwevende torso’s zijn. Wel werkt het met aanzienlijk minder fondsen en mensen aan het metaverse en dat is niet ideaal. Aan de andere kant is Horizon Worlds een paar keer enorm neergesabeld en ziet Zuckerberg het als iets wat waarschijnlijk pas rond 2025/2026 echt lekker is doorontwikkeld en dan pas echt klaar is voor het grote publiek. Het metaverse van Meta zelf is dus wel degelijk nog in ontwikkeling, maar het gaat echt nog wel even duren voor we daar meer van horen.
Daarnaast is er Roblox: good old Roblox. Het startte ooit meer als een game, maar omdat je er je eigen werelden in kon bouwen en de makers ervan ook wat commerciële kansen zagen, is het nu eigenlijk het meest metaverse wat er momenteel ter wereld bestaat. Het idee van een metaverse is dat het ook wel vrij grootschalig is: het hoeft niet, maar het idee is dat het allemaal universums in universums zijn als het ware, dus dat maakt het per definitie iets vrij groots. Als je het metaverse wil ervaren, dan is op dit moment Roblox een goede optie. Het is free-to-play, het is toegankelijk en je kunt het zo downloaden om je eerste stapjes in zo’n metaverse-achtige omgeving te zetten.
Er zijn ook bedrijven die met het metaverse bezig zijn, bijvoorbeeld in combinatie met HTC Vive. We hebben HTC Viverse ervaren op Mobile World Congress en daar viel wel op dat het er echt mooi uitziet, maar het is voor een bedrijf meer een soort virtueel hoofdkantoor. Je kunt met iemand een kop koffie drinken in de koffiehoek, of in een meetingroom plaatsnemen voor een videoconferentie (hoewel, eigenlijk gewoon een meeting dus, want je bent allebei in het metaverse aanwezig). Je kunt je echter voorstellen dat als meer bedrijven dit soort Viverse-achtige praktijken doen, je straks bijvoorbeeld als Jumbo-medewerker op bezoek kunt bij Unilever in hun virtuele kantoor. Echter zijn we zo ver -ook- nog lang niet. Bovendien prefereren veel mensen zeker voor zakendoen toch het echte leven, eventueel met een lekkere lunch of diner erbij om de potentiële partner te paaien.
Bedrijven zetten ook op andere manieren stappen in het metaverse, zij het kleine stappen: Casio heeft net een virtuele G-Shock-winkel geopend in het metaverse: in VRChat om precies te zijn. De semi-rugged horloges zijn nu in de virtuele winkel te ervaren. “De G-shock store in de virtuele wereld zal een horloge customization service bieden waarmee gebruikers verschillende componenten kunnen combineren om hun eigen gepersonaliseerde horloges te creëren, evenals om te zien hoe hun VRChat-avatars eruitzien terwijl ze de horloges dragen die ze hebben gemaakt. Bovendien kunnen gebruikers horlogecomponenten als digitale items kopen voor gebruik in VRChat in de officiële Casio online winkel op Booth, een wereldwijde online marktplaats voor creatieve inspanningen, om virtuele G-shock-horloges te creëren die door hun avatars in de G-shock store en andere VRChat-werelden kunnen worden gedragen. Deze virtuele horloges zijn gekoppeld aan de tijd op de locatie van de gebruiker, waardoor gebruikers de tijd in VRChat kunnen controleren.”
En dit soort toepassingen zien we veel: bedrijven willen ook in de virtuele wereld aanwezig zijn en spullen verkopen. Waar wandel is, is handel, en daarom laten mensen het metaverse nog niet helemaal los. Verder is het afwachten en kijken of er inderdaad nu achter de schermen ook veel wordt gedaan voor het metaverse. Waarschijnlijk wel, maar we zullen geduld moeten hebben om te zien hoe dat echt tot bloei komt. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd, maar waarschijnlijk niet morgen.