De ruimte is allang niet meer het domein van de door de overheid gesponsorde organisaties zoals NASA en ESA. Althans, die zijn zeker nog wel belangrijke, grote spelers, maar er is ook een private sector die aan terrein wint. Ook binnen die gevestigde orde. SpaceX, het ruimtebedrijf van Elon Musk, gaat bijvoorbeeld naast zijn succesvolle samenwerking met NASA nu ook een contract aan met de Europese ruimteorganisatie ESA voor specifiek het lanceren van satellieten.
Het gaat er dus om dat SpaceX voor ESA satellieten gaat lanceren. Het gaat om vier satellieten voor het navigatienetwerk Galileo, meldt The Wall Street Journal. Galileo is het Europese antwoord op GPS, dat we kennen uit Amerika. Hoewel SpaceX zelf ook nog steeds heel fanatiek bezig is met de aanleg van zijn eigen satellietnetwerk, heeft het dus ook ruimte om de Europese satellieten toe te voegen. SpaceX wel: of er door al die satellieten nog ruimte overblijft in de ruimte, dat is de vraag.
Er zijn steeds meer klachten over de grote hoeveelheden satellieten die de lucht in worden geschoten. Daarbij zullen die vier stuks van Europa geen enorm probleem zijn, maar wel projecten als SpaceX’ satellietprogramma waarbij er 42.000 in de baan rond de aarde moeten worden geplaatst. Tel daarbij ook nog Project Kuiper van Amazon op met zijn 3.236 stuks en je begrijpt dat het een drukke bedoening is in de kring rondom onze planeet. Dat zorgt voor veel ruis om ons heen, maar ook veel ruimtepuin, dat het steeds gevaarlijker maakt voor astronauten of dure technische snufjes om de ruimte in te worden geschoten.
Maar goed, zoals gezegd: die vier satellieten zijn dus een druppel op een gloeiende plaat. Wel is het belangrijk nieuws, want waar NASA de ruimtevaart al lang geleden besloot te mixen met private bedrijven, is ESA daar altijd wat meer terughoudend in geweest. Het bedrijf wil specifiek in dit geval eigenlijk ook niet afhankelijk zijn van een bedrijf uit de Verenigde Staten.
Echter zou er geen andere optie zijn, want de Ariane-raketten hebben vertraging opgelopen en een Russisch alternatief zit er door de Oekraïne-oorlog niet meer in. De Falcon 9 van SpaceX it is, dus. Dat betekent dat de satellieten moeten worden vervoerd naar de Verenigde Staten, want dat is waar SpaceX lanceerfaciliteiten heeft. Een historisch moment, want normaliter gaan Europese projecten eigenlijk altijd vanaf Frans-Guyana de lucht in.
De deal tussen SpaceX en ESA is nog niet rond: de Europese Commissie moet nog zijn goedkeuring geven en daarmee ook de landen die binnen de EU actief zijn. Dit moet volgens het zeggen voor het einde van dit jaar rond zijn.