Fatbikes zijn heel geweldig, maar niet altijd even geliefd. Het zijn toch een beetje de bad boys van de fietsen geworden en dat is niet alleen omdat ze er wat stoerder uitzien dan de rest. Ze zijn in veel gevallen in staat om 45 kilometer per uur te rijden, wat zou betekenen dat er een kenteken op moet en de fietser een helm moet dragen. Echter blijft het een wat grijs gebied, omdat je ze ook kunt instellen op een max van 25 kilometer per uur, waarbij die maatregelen niet nodig zijn.
Daarnaast is er nog iets dat de fatbike een vreemde eend in de bijt maakt: je hoeft niet per se te trappen om vooruit te komen. Er zit een ‘duimgas’ op veel van dit soort fietsen, zoals de Super73. Dat maakt het voor de overheid een fiets die niet onder de ebikes zou mogen vallen. Daarvoor zijn er namelijk drie regels: er is trapondersteuning tot 25 kilometer per uur, je moet meetrappen om vooruit te komen en de elektromotor is maximaal 250 watt. Er zijn varianten fatbikes die daar wel onder vallen, maar er zijn ook veel voorbeelden die hier niet aan voldoen.
De regels voor fatbikes die niet onder de ebikes vallen, vergen een rijbewijs, een verzekering, een kenteken en een helmplicht, naast dat je er pas op een bepaalde leeftijd gebruik van mag maken. Die verzekering, ook daar is gesteggel over, net als met de elektrische stepjes (die overigens in 90 procent van de gevallen nog wel echt verboden zijn in ons land): je moet een verzekering hebben voor een snelle fatbike, maar sommige verzekeraars willen er niet meer aan.
ANWB en Allianz doen er niet meer aan, zo’n verzekering voor fatbikes. Dat is heel dubbel: een verzekering is juist harder nodig dan ooit tevoren, want door de helmplicht op scooters willen mensen juist graag een ebike-fatbike: daar is geen helm op nodig. Maar fatbikes zijn dus ook zo populair, dat verzekeraars ze constant gestolen zien worden. Of in ieder geval worden ze opgegeven als gestolen. Volgens de ANWB is dat zelfs bij negen op de tien fietsen zo, dat ze gestolen worden. Bizar, en logisch dus dat verzekeraars zich daar niet aan willen branden.
Het is dus een beruchte fiets, zo’n ebike met dikke banden. Is het niet om de snelheid (en het feit dat ze ook regelmatig opgevoerd worden), dan is het wel omdat ze zo gewild zijn dat ze worden gestolen. Er is echter ook nog een ander probleem: voor sommige plekken in ons land gaan ze gewoon te snel. Zo heeft de gemeenteraad van Amsterdam het plan om fatbikes aan banden te leggen, omdat ze ‘bijdragen aan een toenemend gevoel van onveiligheid op het fietspad’.
Amsterdam kijkt onder andere naar een systeem dat we kennen uit steden waar je stepjes kunt huren: daar gaan de stepjes op sommige plekken wat langzamer. Dit wil Amsterdam ook inregelen op sommige plekken in de stad. En aangezien het daar met een gewone fiets soms al oppassen voor je leven (en dat van wandelaars) is, vinden we dat niet zo’n heel gek idee. Zeker als het betekent dat fatbikes gewoon kunnen blijven gebruikt.
[Fotocredits – Glaserfotografie.de © Adobe Stock]