We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy feature MPP is de belangrijkste KPI ‘open rates’, enorm moeilijk meetbaar geworden.
Vanwege MPP hebben e-mail marketeers nieuwe manieren moeten vinden om het succes van hun e-mails te meten. Hieruit zijn een aantal interessante KPI’s (Key Performance Indicators) gekomen die de toekomst zijn van e-mail marketing. Maar voordat ik ze ga uitleggen: laten we eerst beginnen bij het begin.
Apple had eind 2021 aangekondigd dat ze een nieuwe feature zouden lanceren. Deze feature zou de gebruiker van Apple producten beter online beschermen. De feature werd MPP genoemd. MPP staat voor Mail Privacy Protection, ofwel een functie die je privacy beschermt tijdens het sturen en vooral ontvangen van e-mails. Oké, dit is natuurlijk iets positiefs. Meer bescherming bij het ontvangen van e-mails is zeker fijn. Maar wat heeft dit dan te maken met de open rate KPI?
De nieuwe feature MPP gaat als volgt: wanneer jij een e-mail ontvangt in je mailbox krijgt MPP een seintje. Volgens Moengage zorgt de nieuwe feature ervoor dat de e-mail eerst naar een server wordt gestuurd die de e-mail opent. Hierna wordt de e-mail zogezegd ‘’terug gestuurd’’ naar jouw mailbox, waarin je de e-mail kan openen. Dit gebeurt in enkele milliseconden, dus als gebruiker merk jij er niks van. Helaas is dit niet het geval voor e-mail marketing software. Wanneer de e-mail wordt geopend door de nieuwe feature leest de e-mailsoftware dit als een open van de gebruiker. Hierdoor rekenen zij dit als een open op de e-mail ondanks dat de gebruiker de e-mail helemaal niet heeft geopend.
Apple is maar één e-maildienst, dus hoeveel impact heeft dit dan? Het korte antwoord is veel. De Apple e-maildienst is de meest gebruikte e-maildienst met 60% van de gebruikers blijkt uit een onderzoek van Litmus. Dit is niet het enige probleem. Het is nu ook bekend dat je niet eens gebruik hoeft te maken van Apple mail om toch de MPP feature te gebruiken. Wanneer je een andere e-maildienst gebruikt, maar deze wel hebt gekoppeld aan je Apple mail app, werkt de MPP feature ook voor e-maildiensten zoals Gmail, Outlook of Yahoo mail.
Hieruit kunnen we dus wel concluderen dat het erg moeilijk te weten is welke e-mails nu zijn geopend door je doelgroep en welke is geopend door MPP. Hierdoor zijn e-mail marketeers hard gaan nadenken over welke KPI’s er dan kunnen worden gebruikt voor e-mail marketing. Dit zijn de 5 beste KPI’s.
De eerste manier om het succes van je marketing e-mails te meten is de klik rate per e-mail. De MPP feature klikt niet op onderdelen van een e-mail wanneer het de mail opent. Hierdoor weet je zeker dat het een daadwerkelijke gebruiker is. Bovendien kun je bij de KPI klik rate ook duidelijk zien waar je doelgroep op klikt. Zo kun je eventueel ook gaan A/B testen op verschillende CTA’s om zo meer kliks te genereren.
Een andere KPI die je kan hanteren om het succes van je e-mails te meten is conversie. Omzet is belangrijk voor ieder commercieel bedrijf. Daarom is de conversieratio KPI een verstandige keuze als succesmeter. Door continue te blijven meten hoe het conversieratio is per e-mail kom je er al snel achter wat werkt en wat niet. Hierdoor kun je gemakkelijk je e-mail marketing optimaliseren en maximale omzet behalen uit je e-mails.
Nummer 3 die ik graag wil uitlichten is het aantal abonnees die zich inschrijven voor je e-mails. Wanneer mensen zich inschrijven voor je e-mails kun je aannemen dat ze geïnteresseerd zijn in wat je mailt. Hou hierbij de manieren en plekken in de gaten waar ze zich inschrijven. Wanneer je weet waarom ze via een bepaalde weg inschrijven en dankzij welke punten, kun je dit op andere plekken optimaliseren en zo nog meer inschrijvingen binnenhalen.
Tegenwoordig kun je bij (bijna) iedere e-mail marketing software provider makkelijk bijhouden hoeveel een gebruiker heeft gekocht via e-mails. Door bij te houden welke gebruikers een hoge waarde hebben, en dus veel aankopen hebben gedaan, kun je deze nog extra targetten om meer omzet te realiseren. Bovendien kun je binnen deze doelgroep ook zien waarom ze een aankoop doen en dit kun je weer toepassen op je volledige e-mail marketing strategie.
Oké: omzet, abonnees en kliks zijn belangrijk weten we nu. Maar vaak vergeten e-mail marketeers de kracht van het delen. Door te kijken naar het aantal shares of het aantal keer dat een e-mail is doorgestuurd kun je weten of deze e-mail interessant is. Wanneer je verder gaat kijken naar wie jouw e-mails deelt, kun je een doelgroep maken met gebruikers die jouw e-mails interessant vinden en hier extra e-mails voor maken om zo meer omzet te creëren.
Natuurlijk zijn dit niet de enige KPI’s die je kan gebruiken om het succes van je e-mail marketing te meten. Onze online partner Red Banana heeft een team van ervaren content marketeers die altijd op de hoogte zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen e-mail marketing. Red Banana is gespecialiseerd in het opzetten van een conversie gerichte e-mail marketing strategie. Wil jij je e-mail marketing uitbesteden aan e-mail marketeers? Neem dan vooral contact op!