Als je al een paar jaar in de sector zit, heb je waarschijnlijk gehoord van de Bored Ape NFT’s, de verzameling van 10.000 cartoonachtige apen die voor enkele miljoenen dollars werden verkocht. Maar sinds ongeveer een jaar lijkt de opwinding om hen heen op de een of andere manier te zijn vervaagd. Wat verklaart deze daling en betekent dit het einde van NFT’s?
Wanneer we kijken naar het NFT-marktoverzicht op Dune Analytics kunnen we een duidelijke neerwaartse trend zien in het wekelijkse trading volume in het afgelopen jaar. Een recent rapport van Coingecko bevestigt deze daling en wijst op een daling van 35% in het trading volume van NFT’s in het tweede kwartaal van 2023.
Door de prijs van drie bekende NFT collecties te analyseren, kunnen we een daling in de NFT markt in 2023 zien. In het afgelopen jaar daalden Cryptopunks, de Bored Ape Yacht Club en de Mutant Ape Yacht Club met respectievelijk 27,9%, 60,7% en 60,4%.
Maar het is misschien niet allemaal zo negatief als het lijkt. Laten we de nieuwste trends en het gebruik van NFT’s analyseren.
NFT’s worden veel gebruikt in de ‘kunst’-sector als een manier voor kunstenaars om hun digitale werken te verkopen en voor verzamelaars om unieke digitale items te kopen en te bezitten. Onlangs werd de collectie computergegenereerde NFT’s van Vera Molnar, een 99-jarige Hongaarse kunstenares, verkocht voor $1,2 miljoen. Een andere beroemde collectie is de “World of Women“, een van de eerste door vrouwen geleide NFT-collecties, waarin inclusiviteit wordt gevierd en vrouwelijke kunstenaars een ruimte krijgen om hun werk te laten zien.
NFT’s worden meer en meer geïntegreerd in de marketingstrategie van grote (Web 2) bedrijven. De luxesector test al geruime tijd NFT’s. Gucci is waarschijnlijk de meest actieve, die vorig jaar het Gucci Vault-project lanceerde, afgelopen maart zijn samenwerking met Yuga Labs aankondigde en nu een beloningscampagne voert voor zijn NFT-houders.
Nog steeds actief in de mode-industrie, onthulde Nike afgelopen april zijn eerste Swoosh NFT digitale sneaker drop, ontworpen om hulde te brengen aan de iconische Nike Air Force 1 sneaker van 41 jaar geleden.
Bitcoin Ordinals kwam als een verrassing voor de crypto community. Ordinals, gelanceerd in januari 2023, zijn een methode om NFT’s te genereren op het Bitcoin-netwerk. Tot voor kort werden NFT’s vooral gebruikt op Ethereum of Solana. Deze innovatie was aanvankelijk controversieel, maar lijkt aan populariteit te winnen nu we een constante groei in Ordinals inscripties waarnemen, tot meer dan 20M inscripties tot nu toe.
De NFT-markt beleefde eind 2021 en begin 2022 een echte ‘bull run’ en liet ongelooflijke prestaties zien. Het enthousiasme voor NFT’s is sinds de tweede helft van 2022 tot nu afgenomen. Het toenemende gebruik van NFT’s door verschillende bedrijven en beroemdheden en de voordelen die het voor veel communities over de hele wereld met zich meebrengt, laten echter zien dat er een aanzienlijk potentieel is voor toekomstige groei en toepassing.
[Fotocredits – alexandarilich © Adobe Stock]