Kia Corporation en Hyundai Motor Company introduceren gezamenlijk het Universal Wheel Drive System, kortweg ‘Uniwheel’, een innovatief aandrijfsysteem voor elektrische auto’s. Dit systeem integreert de volledige aandrijflijn, inclusief motoren, direct in de wielen, waardoor er extra ruimte ontstaat voor passagierscomfort of een groter accupakket.
Het Uniwheel, resultaat van jarenlang onderzoek, is het eerste schaalbare wielmotorconcept voor volumemerken zoals Kia. In tegenstelling tot traditionele aandrijfsystemen elimineert het ontwerp de nadelen van een conventionele aandrijflijn door de motor, transmissie en veersysteem compact in elk wiel te integreren.
Het systeem biedt nieuwe ontwerpmogelijkheden en een veilige, comfortabele rijervaring met constante vermogensafgifte op elk wiel, ongeacht de rijomstandigheden. Bovendien creëert het meer interieurruimte, waardoor toekomstige voertuigen kunnen worden geoptimaliseerd voor diverse toepassingen, van coupés tot bedrijfswagens.
Met een speciale tandwielconfiguratie maakt het Uniwheel gebruik van een multilink ophanging, waardoor het vrij kan veren zonder aandrijving te stoppen. Dit resulteert in een hoge duurzaamheid en extra rijcomfort, zelfs op hobbelige oppervlakken. De efficiëntie van het systeem wordt verder versterkt door een specifieke tandwielconfiguratie.
In het interieur maakt het Uniwheel extra ruimte vrij die voorheen niet beschikbaar was, waardoor diverse ontwerpmogelijkheden ontstaan. Het concept optimaliseert ook de batterijverpakking, minimaliseert verlies van passagiersruimte en biedt nieuwe indelingen die passen bij volledig autonoom rijden.
Met zijn aanpasbaarheid aan verschillende voertuigen, van reguliere personenauto’s tot rolstoelen en bezorgrobots, ondergaat het Uniwheel verdere ontwikkeling om stabiliteit, efficiëntie en duurzaamheid te verbeteren. Hyundai en Kia hebben gezamenlijk acht octrooien aangevraagd en geregistreerd in Zuid-Korea, de Verenigde Staten en Europa.