BYD, inmiddels een van de grooste producenten van elektrische voertuigen, is volop bezig met hun internationale uitrol. En dat betekent dat er heel wat BYD voertuigen (naast nieuwe fabrieken zoals binnenkort in Europa) moeten worden verscheept vanuit China. Dat laatste is een serieus probleem want er is een wereldwijd tekort aan transportschepen.
Maar wie groot is, denk groot en dat geldt ook voor BYD. De oplossing is simpel, je gaat gewoon zelf schepen bouwen. Inmiddels is dat werkelijkheid want BYD heeft bekend gemaakt dat de eerste reis van hun milieuvriendelijke ro-ro carrier (*), de Explorer No.1 een feit is. En dat is de Chinese autofabrikant blijkbaar gelijk goed bevallen want BYD maakt tevens bekend dat zij deze milieuvriendelijke vloot verder gaan uitbreiden met zeven extra schepen in de komende twee jaar.
Het nieuwe schip, de BYD Explorer No.1, vertrok officieel op 10 januari vanuit de internationale logistieke haven Xiaomo in Shenzhen (China). Deze Explorer No.1 is een cruciale stap om BYD’s internationale logistieke capaciteiten te midden van het wereldwijde tekort aan ro-ro schepen* (zie uitleg onderaan dit artikel) een extra boost te geven.
Met een lengte van 199,9 meter voldoet het nieuwe schip van BYD aan alle normen van duurzame scheepvaart en is het ontwikkeld met toepassing van de nieuwste groene en intelligente scheepsbouwtechnologieën. De Explorer is uitgerust met een dual-fuel LNG (vloeibaar aardgas) en conventioneel brandstof aandrijfsysteem.
Het gigantische schip heeft een laadcapaciteit van 7.000 voertuigen. De komende twee jaar zullen nog zeven schepen aan de vloot worden toegevoegd, allemaal voorzien van BYD’s eigen energie-opslag-batterij-technologie en asgeneratorsystemen, waarmee BYD’s visie voor een groener zeetransporttijdperk nog maar eens extra wordt bevestigd.
De lancering van de Explorer No.1 is voor de autofabrikant een cruciale stap om hun aanwezigheid op overzeese markten uit te breiden. De bedoeling is dat het bedrijf deze ro-ro-schepen niet allen voor interne operaties wil inzetten maar ook wil openstellen voor samenwerkingsverbanden. En dat betekent een belangrijke impuls voor het groeiend aantal Chinese autofabrikanten op het wereldtoneel.
De cijfers van BYD zijn op indrukwekkend te noemen. Met een jaar-op-jaar groei van 334,2% exporteerde het bedrijf maar liefst 242.765 NEV’s. De totale jaarlijkse verkoop van voertuigen steeg naar meer dan 3,02 miljoen eenheden, waarmee BYD zijn status als ’s werelds grootste verkoper van NEV’s (New Energy Vehicle) nog eens bevestigd.
(*) Een ro-ro carrier staat voor roll-on/roll-off schip. Dit is speciaal ontworpen voor het vervoer van voertuigen zoals auto’s, vrachtwagens, trailers en zelfs treinen. Deze schepen hebben aangepaste laadruimtes waar voertuigen gemakkelijk kunnen worden geladen en gelost door simpelweg het voertuig aan boord te rijden (roll-on) en er weer af te rijden (roll-off).