Zou jij een blikje Coca-Cola kopen wat je niet kunt opdrinken en dan ook nog eens voor een bedrag van meer dan 100 dollar. Rare vraag, raar idee, of toch niet want wat is er precies aan de hand in het Mexicaanse Chiapas?
The Undrinkable Can is een gedurfd en satirisch 360 Art-project gericht op het onder de aandacht brengen van de milieuramp en alarmerende gezondheidsproblemen veroorzaakt door de Coca-Cola Company, aldus de bedenkers.
Het concept van het ondrinkbare blikje Cola is een gelimiteerde oplage van 1.500 op maat gemaakte blikjes, elk gevuld met Coca-Cola en permanent verzegeld, dus onmogelijk te openen! Elk blikje wordt verkocht met de genummerde displaydoos en de 39 gram suiker (daar schrik je wel van als je het ziet), wat precies de hoeveelheid is die standaard in een blikje cola zit.
Tegen het einde van de maand zal 100% van de winst uit ‘The Undrinkable Can’ worden geïnvesteerd in een shortpositie op de aandelen van Coca Cola op Nasdaq. Een positie die de bedenkers enkele maanden later openbaar willen maken.
Als de aandelenprijs van Coca-Cola is gestegen, verliezen de bedenkers. Als de aandelenprijs van Coca-Cola echter daalt, hebben de creatieve geesten gewonnen. Bij een positief resultaat wordt de 100% van winst uit deze short gedoneerd aan 3 verschillende NGO’s gevestigd in Chiapas (Mexico), die vechten tegen het ‘waterwin monopolie’ van Coca-Cola in die regio.
In het begin van de jaren 2000 werd Vicente Fox, voormalig CEO van Coca-Cola Mexico, president van het land. In de daaropvolgende jaren verwierf Coca-Cola snel het merendeel van de belangrijkste waterconcessies in verschillende regio’s van het land, waarbij miljoenen liters water per dag werden gewonnen. Dit heeft geleid tot een watertekort en een catastrofale gezondheidssituatie in het hele land.
Het idee van The undrinkable can is een kunstproject bedacht en uitgevoerd door de kunstenaar William Lamson. Het oorspronkelijke idee was een blikje frisdrank om te bouwen tot een ondrinkbaar object door het te vullen met beton. Het project onderzoekt de relatie tussen consumptie, verspilling en duurzaamheid.
De verwachting is niet, immers iedere reactie leidt tot meer aandacht en dat is juist goed voor de bedenkers van het ondrinkbare blikje cola. De frisdrank gigant lijkt zich tegenwoordig vooral bezig te houden met AI.
Eind vorig jaar lanceerde Coca‑Cola wereldwijd het ‘Coca‑Cola 3000’ project met een limited-edition smaakvariant van Coca‑Cola Zero Sugar. Een nieuwe smaak met een bijzonder design wat mede tot stand kwam met behulp van kunstmatige intelligentie.
Coca‑Cola wilde met het 3000 Zero Sugar concept een poging wagen om de toekomstvisie van consumenten vast te leggen. Dit was mogelijk door het blikje met je smartphone te scannen waarna je werd verrast met een Creations Hub die je een inkijkje gaf hoe jouw omgeving er in het jaar 3000 uit zou kunnen zien.