Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie over of de inhoud die je aan het bekijken bent al of niet met AI gewijzigd of synthetisch is.
Daarom introduceert Youtube vandaag een nieuwe tool in de Creator Studio waarmee je als videomaker aan jouw publiek moeten laten zien wanneer realistische inhoud, die gemakkelijk als echt kan worden gezien, is gemaakt met behulp van gewijzigde of synthetische media, inclusief generatieve AI.
Zoals eerder aangekondigd in november, zullen deze onthullingen verschijnen als labels in de uitgebreide beschrijving of aan de voorkant van de videospeler. Youtube wil videomakers niet verplichten om inhoud te labelen die overduidelijk onrealistisch is, geanimeerd is, speciale effecten bevat, of waarbij generatieve AI is gebruikt voor productie-ondersteuning.
Dit nieuwe label is bedoeld om de transparantie met kijkers te versterken en het vertrouwen tussen ‘creators’ en hun publiek op te bouwen. Enkele voorbeelden van inhoud die een label vereist zijn:
Natuurlijk begrijpt YouTube maar al te goed dat videomakers op verschillende manieren gebruik maken van generatieve AI tijdens het creatieproces. Daarom wil het videoplatform ze niet dwingen om openbaar te maken of ze generatieve AI hebben gebruikt voor productiviteitsdoeleinden, zoals het genereren van scripts, het bedenken van inhoudsideeën of het automatisch toevoegen van bijschriften.
Bovendien worden videomakers niet verplicht om te onthullen wanneer synthetische media onrealistisch is en/of de wijzigingen onbelangrijk zijn. Deze gebruikscases omvatten:
De komende weken zullen labels worden geïntroduceerd op alle YouTube-platforms en -formaten, beginnend met de YouTube-app op je telefoon en kort daarna ook beschikbaar op desktop en TV. YouTube begrijpt dat het even kan duren voordat iedereen gewend is aan deze nieuwe processen en functies. In de toekomst gaat YouTube sowieso kijken naar maatregelen tegen videomakers die herhaaldelijk verzuimen deze informatie bekend te maken..
Soms zal YouTube zelfs labels toevoegen als dit niet is gedaan, vooral bij inhoud die mensen zou kunnen misleiden of verwarren, zoals gewijzigde of synthetische inhoud. Het staat er vriendelijk maar we sluiten niet uit dat het echt forse impact kan gaan krijgen op je YouTube account. Wees dus vooral transparant, voor jezelf, voor je volgers en voor YouTube politie.
Daarnaast blijft YouTube binnen de industrie samenwerken om de transparantie rond digitale inhoud te vergroten. Het video-platform is niet voor niets sturend lid van de Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA).
YouTube begrijpt dat videomakers aka creators, het kloppende hart van YouTube zijn. Ze spelen immers een cruciale rol bij het helpen van hun publiek om de wereld van generatieve AI te leren begrijpen en te omarmen. Dit proces zal voortdurend evolueren. YouTube zal blijven verbeteren op basis van de ervaringen van hun creators. Door deze toegenomen transparantie hoopt YouTube dat iedereen beter zal begrijpen en waarderen hoe AI de menselijke creativiteit blijft versterken.
Afbeelding header: Dall-e