10.01.2024
Advertising

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

By: Jeroen de Hooge

BlogAdvertising

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en dus de privacy van de consument te schenden? Voor het beantwoorden van deze vraag staan we stil bij drie hierop aansluitende trends in 2024 volgens Seedtag: generative AI, interessegerichte targeting en first-party data.

Maar eerst 2023

Voordat we kijken naar de AdTech-voorspellingen voor 2024, blikken we terug op enkele belangrijke gebeurtenissen in de advertentiewereld van vorig jaar. Centraal in 2023 stond de aanscherping van regelgeving omtrent privacy. Door AI aangestuurde targeting, videocontent, CTV- en in-game advertenties werden steeds populairder, terwijl toenemende zorgen rondom privacyschending hebben gezorgd voor een grotere interesse in contextual targeting.

Veel bedrijven bevonden zich het afgelopen jaar in een zoektocht naar balans tussen automatisering en menselijke expertise, maar ook tussen privacy, innovatie en authentieke verbindingen. Oftewel: hoe kun je de consument targeten met een persoonlijke maar toch verantwoorde advertentie?

Een uitdaging die nog altijd aanwezig zal zijn dit jaar, maar verdieping in de thema’s generative AI, interessegerichte targeting en first-party data zal je op weg helpen.

1. De impact van generative AI op de transformatie van AdTech

Generative AI – kunstmatige intelligentie die nieuwe inhoud kan creëren door te leren van bestaande gegevens en patronen – wordt steeds vaker ingezet. Zo blijkt uit een recent onderzoek van McKinsey dat 22% van de respondenten het al regelmatig in hun werk toepast. De verwachting is dat ook marketingstrategieën zich zullen blijven ontwikkelen met behulp van generative AI. Aangezien consumenten een gemiddelde aandachtsspanne hebben van slechts acht seconden, wordt het steeds belangrijker om hun interesse te wekken en vervolgens vast te houden. De juiste plaatsing en creatieve opmaak van advertenties spelen hierin een grote rol.

Met generative AI kun je als merk jouw creatieve, contextuele boodschap makkelijker op grote schaal naar buiten brengen. Dit is essentieel voor het vergroten van online zichtbaarheid. Een paar tips voor de toepassing van generative AI:

  • Leer de mogelijkheden van generative AI kennen. Begin met het verkennen van generatieve AI-oplossingen van bedrijven zoals OpenAI om te begrijpen wat er mogelijk is.
  • Voed generative AI met de juiste gegevens. Gebruik geavanceerde analyses in combinatie met contextuele technologie om zo de meest relevante thema’s van een bepaalde pagina te identificeren. Hiermee kun je vervolgens op grote schaal je creatieve optimalisatie voeden.
  • Meet de effectiviteit. Werk samen met een bedrijf dat de effectiviteit van jouw geïntegreerde contextuele uitingen en neutrale uitingen kan meten, om zo de resultaten goed in kaart te kunnen brengen.
Generative AI
Generative AI

2. De opkomst van interessegerichte targeting

Demografische targeting is vaak gebaseerd op vooraf bedachte stereotypen waarbij individuele voorkeuren genegeerd worden, wat leidt tot onnauwkeurige aannames. Het gevolg is dat consumenten advertenties te zien krijgen die niet relevant zijn voor hen. Maar liefst 52% van de consumenten geeft aan hier gefrustreerd door te raken (3radical). Een ander nadeel van demografische targeting is dat informatie wordt ingewonnen via invasieve third-party cookies.

De aanname is dat steeds meer bedrijven zich zullen richten op op interessegerichte targeting in 2024, zodat zij de authentieke interesses van hun diverse doelgroepen beter kunnen aanspreken. Voor deze manier van targeting – waarbij advertenties worden gericht op individuele voorkeuren – zijn geen third-party cookies nodig. Zo kun je aan de slag gaan met interessegerichte targeting:

  • Omarm contextuele targeting. Gebruik deze schaalbare en inclusieve targetingmethode om je campagnes te richten op de interesses van consumenten en verder te kijken dan demografische gegevens.
  • Begrijp ondervertegenwoordigde groepen. Gebruik op data gebaseerde inzichten om de unieke interesses en waarden van ondervertegenwoordigde groepen beter te leren begrijpen.

3. De krachtige combinatie van first-party- en contextuele data

Chrome, Safari en Firefox beperken third-party cookies en ook veel overheden dwingen privacyregelgeving af. Er vindt in 2024 een shift plaats van third-party- naar first-party cookies, waardoor de urgentie ontstaat voor de toepassing van applicaties die first-party data goed kunnen lezen. Contextuele platforms die relevante, contextuele interesses en doelgroepen kunnen filteren uit deze first-party data zullen steeds belangrijker worden.

First-party data is komend jaar de sleutel tot efficiëntere marketing, mits het op de juiste wijze wordt geanalyseerd en toegepast. De combinatie van first-party data met contextuele voorspellingen biedt een schaalbare en nauwkeurige oplossing voor het vinden van het juiste publiek, terwijl de privacy van de consument wordt gewaarborgd. Maar hoe ga je precies aan de slag met first-party data?

  • Versterk je first-party data. Werk samen met contextuele bedrijven om je first-party data optimaal te kunnen benutten, nieuwe interessegebieden van consumenten te ontdekken en voorspellingen van hun gedrag te maken. Dit helpt met het kiezen van de juiste vooraf ingestelde contextuele doelgroepen voor jouw advertenties. Je kunt ook op maat gemaakte contextuele doelgroepen creëren die perfect aansluiten bij de interesses van klanten.

Aan de slag

Deze drie AdTech-voorspellingen voor 2024 pakken gezamenlijk dé uitdaging aan waar alle adverteerders en merken in deze tijd mee worden geconfronteerd. Generative AI, interessegerichte targeting en first-party data zijn essentiële tools om gepersonaliseerde advertenties mogelijk te maken, terwijl de privacy van de gebruiker wordt beschermd.

[Fotocredits – Tom, bestforbest © Adobe Stock]

Share this post