Apple moet een grote boete betalen van 1,84 miljard euro. De reden is dat Spotify heeft geklaagd. De EU is het niet eens met de regels in de App Store en dat Apple het niet toelaat voor muziekdiensten om goedkopere abonnementen buiten de App Store aan te bieden kan niet door de beugel. Apple moet betalen, al zegt het wel in hoger beroep gaan tegen deze uitspraak. Ondertussen wrijft Spotify waarschijnlijk in zijn handjes.
Spotify en Apple liggen al een tijdje met elkaar overhoop, net als menig ander bedrijf. De inzet is vrijwel altijd hetzelfde: onvoldoende vrijheid in de App Store. En dat gebrek aan vrijheid heeft zijn prijs, een prijs die veel ontwikkelaars liever niet betalen. Nu maakt de EU dat al iets beter, onder andere door vanaf maart te verwachten dat er ook andere appwinkels worden toegestaan, maar Apple heeft ook daarvoor al een maas in de wet gevonden om te zorgen dat het nog steeds veel commissie kan vragen.
De Financial Times schrijft dat Apple vooral op de bon wordt geslingerd omdat het de ontwikkelaars van muziekstreaming-apps tegenhoudt om iOS-gebruikers goed te informeren over alternatieve en dus ook goedkopere muziekstreaming-abonnementen buiten de app om. Het is een beetje het verhaal van X: als je een abonnement op X neemt en dat direct in de browser op je computer bij Elon Musk afneemt, dan is dat 3 euro goedkoper dan wanneer je dit doet via de App Store of Play Store. De reden hiervoor is dat Musk aan de appstores 30 procent commissie moet betalen en dat uiteraard liever niet doet, waardoor het die kosten direct doorberekend aan de gebruiker (die dus wel de keuze heeft om ook voor het goedkopere abonnement te gaan).
Apple zou zijn dominante positie in de markt als het gaat om muziekstreaming-apps al tien jaar uitbuiten. Volgens de EU is het feit dat ontwikkelaars gebruikers niet konden informeren over goedkopere mogelijkheden buiten het ecosysteem van Apple tegen de antitrust-regels van het de Europese Unie en dat moet worden beboet. Flink ook, mede omdat de EU de duur en de invloed in het bepalen van de boete meeneemt, naast uiteraard de inkomsten van Apple. Nu is dit allemaal nog heel netjes, maar de ruzie tussen Spotify en Apple is dat niet. Apple meent dat Spotify de regels van de App Store wil aanpassen om concurrentie-voordeel te krijgen, terwijl het hiervoor niks aan Apple betaalt. Het zegt ook dat de EU geen geloofwaardig bewijs heeft dat consumenten door het beleid zijn geraakt of dat het anti-concurrentie is.
Spotify is in zijn nopjes. In een reactie geeft het over deze winst tegen ‘Apple tax’ aan: “Deze beslissing geeft een krachtige boodschap af: geen enkel bedrijf, zelfs niet een monopolist als Apple, mag zijn macht misbruiken om te bepalen hoe andere bedrijven met hun klanten interacteren. De regels van Apple weerhielden Spotify en andere muziekstreamingdiensten ervan om rechtstreeks in onze apps met onze gebruikers te communiceren over diverse voordelen. Daardoor konden we niet met hen in contact treden over upgrades, de prijzen van abonnementen, promoties, kortingen en talloze andere voordelen. Apple Music – een van de concurrenten van deze apps – is natuurlijk niet uitgesloten van dezelfde handelswijze.”
“Door van Apple te eisen dat het stopt met zijn illegale gedrag in de EU, zet de Europese Commissie de consument op de eerste plaats. Dat consumenten moeten kunnen weten welke opties ze hebben is een basisprincipe van de vrije markt. Consumenten, en niet Apple, moeten kunnen beslissen wat ze kopen, en waar, wanneer en hoe. Hoewel we het waarderen dat de Europese Commissie deze belangrijke zaak behandelt, weten we ook dat de details er toe doen. Apple heeft al vaker wetten en gerechtelijke uitspraken in andere markten genegeerd. We kijken dan ook uit naar de vervolgstappen die hopelijk een duidelijke en afdoende oplossing zullen bieden voor de oneerlijke praktijken die Apple al zo lang toepast.”
Apple heeft niet helemaal niks gedaan aan zijn dominante positie, het heeft wel wat aanpassingen doorgevoerd, zoals het toestaan van het reclame maken voor alternatieve betaalmethoden buiten de iOS-app om, maar ook het mogelijk maken dat ontwikkelaars naar hun eigen sites kunnen linken vanuit de iOS-app, al geldt dat laatste alleen voor lees-apps, die toegang geven tot digitale content, zoals Netflix en Kindle.
We zijn benieuwd of dit een voorbode is voor hoe streng de EU de Digital Markets Act gaat controleren: vanaf 7 maart gaat die van kracht en hiervoor moeten bedrijven als Apple flinke veranderingen doen om eraan te voldoen en een boete te voorkomen. Of, zoals in het geval van Apple, nóg een boete te voorkomen.