11.12.2023
Video

De best bekeken YouTube-video’s van 2023 zijn een verrassende mix

By: Laura Jenny

BlogVideo

YouTube is voor veel mensen dagelijkse kost. Omdat ze bepaalde YouTubers volgen, zoals Enzo Knol of StukTV. Echter worden er soms ook video’s opgezocht waar gewoon veel buzz rond is. En waar we bij de Google zoektrends van het jaar wel echt een soort jaarsamenvatting zagen ontstaan, is het bij YouTube toch wat minder goed te voorspellen. Dit zijn de best bekeken video’s van 2023.

1. Lekker spelen op m’n fluit

Er is een heel bizarre best bekeken YouTube-video en dat is er eentje waarvan wij bij de première aanwezig waren. En, eerlijk is eerlijk, de hele zaal lag wel plat toen dit moment voorbij kwam in Last One Laughing van Amazon Prime Video. De video is 3,8 miljoen keer bekeken en het is comedygoud om meerdere redenen. Je kunt stukgaan om het deuntje, de herhaling van de tekst, de droge blik van ‘zanger’ Bas, het gelach van anderen, of de manier waarop Henry wel een soort junkie in een afkickkliniek kijkt. Er zit comedy in voor iedereen. Bekijk de video hier.

2. Rihanna op de Super Bowl

De tweede plaats is voor Rihanna, die met haar zwangere buik en een choreografie door danskoningin Parris Goebel (en met licht van techbedrijf Pixmob) de show stal tijdens de pauze van het Amerikaanse supersportevenement Super Bowl. Een halftime show om niet snel te vergeten: en zo wel, dan kijk je hem gewoon terug op YouTube, net als 199 miljoen anderen.

3. MrBeast gaat vliegen

De derde plaats is voor MrBeast, de grootste YouTuber ter wereld met zijn 217 miljoen abonnees. De video waarin hij gaat vliegen met het goedkoopste ticket en het duurste ticket (500.000 dollar) is er eentje in een reeks waarvan hij dit jaar wel erg veel video’s maakt, maar het mag de pret niet drukken (al vonden wij zijn video laatst over de supermarkt net iets origineler). Die is echter zo nieuw, dat die nog niet de 304 miljoen weergaven heeft van de vliegtuigvideo.

4. De Bankzitters vreten zich vol

Op vier een typisch Nederlands YouTube-succesverhaal, namelijk De Bankzitters. In deze video gaan ze een heel alfabet af in de Verenigde Staten door overal een gerecht van gigantisch veel calorieën eten. Reken op schuine moppen, woordgrappen en misselijkmakende gerechten, maar wel veel vermaak. De video werd 1,6 miljoen keer bekeken.

5. Tim Knols ultralange jubileumvideo

Op nummer vijf een video van een man die we net al noemden: Tim Knol. Het begint met zijn tepel, maar het gaat over zijn YouTube-jubileum. Let op: de video duurt 3 uur (!) en 1,8 miljoen mensen hebben het al bekeken. Het is overigens niet alleen maar fun and games, maar ook iets over nare gedachten en diepe dalen waar meneer Knol doorheen heeft gemoeten.

6. Sidemen en hun datingleven

Sidemen is een Brits collectief dat heel originele content maakt. Hun meest bekeken video is er een waarin ze gaan speeddaten en elkaar vooral uitlachen over de reacties die ze op sommige mensen hebben. We weten niet zeker of deze video echt alleen is gekeken door mensen die er blij van worden: het komt namelijk nogal onvriendelijk en beledigend over.

7. Supergaande mag ook al niet lachen

We houden van de video’s van Supergaande, zeker als ze niet om de grappen van iemand anders mogen lachen. Het is gewoon heel aanstekelijk om mensen te zien lachen, zeker de mensen van Supergaande, dat altijd een lekker gemêleerde, gekke groep mensen is.

8. StukTV slaapt spookachtig

Op de achtste plek een video van StukTV waarin Giel in zijn eentje een nachtje spendeer in Wotton-under-Edge, een Engels plaatsje waar het schijnt te spoken, zeker in het Ancient Ram Inn. Bekijk het hier.

9. Qucee doet het goed

Qucee zit ook in Supergaande, maar deed ook op zijn eigen kanaal een leuke challenge met Boef: de prijzen van verschillende producten raden. Het blijft leuk om naar te kijken, ook om zelf even mee te denken en te lachen. Bekijk de video hier.

10. Arjen Lubach legt de oorlog uit

Tot slot toch nog een video die iets over dit jaar wil zeggen: de video van de Avondshow waarin Arjen Lubach samen met zijn schrijvers een fenomenale manier heeft gevonden om de oorlog in Israël uit te leggen. De video werd maar liefst 1,4 miljoen keer bekeken.

Populairste muziekvideo’s van 2023

Verder laat YouTube weten dat qua muziek het nummer ZiggZagg van de Koningsspelen het goed heeft gedaan (door Kinderen voor Kinderen), maar natuurlijk ook Flowers van Miley Cyrus en verrassend genoeg Marco Schuitmaker met Engelbewaarder. Libianca met het prachtige People staat op nummer vier en op vijf zien we Mart Hoogkamer die is gestopt met zwemmen in Bacardi Lemon, en nu lekker In Spanje verkeert.

Op nummer zes is Broski’s geëindigd van Frenna en Mula B, met Central Cee en Dave met Sprinter op nummertje zeven. Emma Kok die optrad bij André Rieu heeft de achtste plek verdiend en rapper Boef en Lil Kleine zijn blijkbaar niet zo gecanceld als iedereen denkt: hun nummer Herinnering heeft het goed gedaan. Zoë Taurans Therapie is de hekkensluiter. Verdrietige nummers werden dus afgewisseld met echte partytunes. En ja, Kinderen voor Kinderen dus op 1, met 5,9 miljoen views (!).

Share this post