Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook iets anders: influencers worden vrij duur. Daar is een oplossing voor, namelijk virtuele influencers. Dit is wat dat zijn en waarom steeds meer bedrijven hier naar kijken.
Als H&M virtuele modellen gebruikt voor zijn advertenties, in plaats van echte mensen, dan zijn de advertenties 91 procent goedkoper. Reden voor het kledingbedrijf om te kiezen voor virtuele modellen, schrijft Financial Times op basis van een advertentieanalyse op social media. Plus, de virtuele modellen hebben geen limiet aan hoe vaak ze in advertenties gebruikt willen worden, of een mening over hoe ze willen worden neergezet.
Het is natuurlijk een spannend gebied: het is zelfs een van de hoofdredenen voor het protest van acteurs in Hollywood vorig jaar. AI neemt helemaal niet eerst het simpele werk over, het neemt het creatieve werk over. Het kan artikelen schrijven (al wordt daar door veel media nog geen gebruik van gemaakt), het kan kunstwerken maken en het kan ook acteurs, modellen en dus ook influencers vervangen. Wat als virtuele influencers straks bepalen wat de trends zijn?
Er is een onderzoek geweest in 2022 naar virtual influencers en dat toonde aan dat we als mensen helemaal niet zo negatief staan tegenover deze virtuele social media-beroemdheden. 58 procent van de mensen volgde een virtuele influencer en 35 procent zou zelfs een product hebben gekocht dat door een virtuele influencer werd aangeraden. Vooral mensen van 18 tot 44 jaar oud laten zich sneller beïnvloeden door zo’n online entiteit. Nieuwsgierig wie dan die virtuele influencers zijn? Dat zijn bijvoorbeeld Lu Do Magalu, Lil Miquela en Guggimon. Vergis je niet: deze influencers hebben miljoenen volgers en werken met merken als Balenciaga en Prada.
Het is echter niet alleen maar positief voor bedrijven om met virtuele influencers te werken: de mensen achter deze accounts willen vaak juist anoniem blijven en dat zorgt ervoor dat ze ten eerste moeilijk te contacteren zijn, maar ook dat je dus alsnog met een mens werkt die ook weer wensen heeft. Plus, het is ook een zoektocht wat er bij je past: er komen elke week weer vele virtuele influencers bij. En die zitten niet gewoon online dingen te verkopen: ze bemoeien zich ook met politieke onderwerpen, reageren op video’s, en doen alles wat we van menselijke influencers gewend zijn.
We zien echter ook iets anders gebeuren. De Nederlandse YouTube-grootheid Kwebbelkop heeft er laatst juist voor gekozen om zijn virtuele variant te ‘ontslaan’. Hoewel, er nu weer een heel verhaal wordt uitgespeeld over AI die de boel overneemt, maar de echte influencer zei op dat moment dat de kwaliteit niet goed genoeg was, er veel negatieve reacties kwamen en dat mensen er toch niet op zaten te wachten. We hebben zelf ook meegekeken en ja, het voelt toch minder authentiek, maar is dat niet gewoon een kwestie van wennen? Er zijn immers genoeg virtuele influencers die het prima doen.
Het is niet alleen wennen voor kijkers, maar ook voor bedrijven: hoe ga je immers om met een virtuele influencer? Je kunt er ook zelf een creëren, zoals Renaults Liv. Op die manier heb je meer invloed op je influencer, maar tegelijkertijd zullen mensen het minder snel gaan volgen, omdat het te veel op één merk zit. Misschien dan toch een kleine, bestaande virtuele influencer kiezen, die hopelijk veel gevolg heeft, maar niet zo duur zijn als de menselijke influencers. Al zullen ook die waarschijnlijk sneller hun prijzen omhoog gooien, want drie keer raden wat er achter zo’n virtuele influencer schuilgaat…