Overweeg je een elektrische auto te kopen in 2024? Dan kun je rekenen op subsidie van de overheid. De subsidiepot is nu geopend en hierin zit 58 miljoen euro. Je kunt hiervan 2950 euro aanvragen als je een elektrische auto koopt of in private lease gebruikt. Het gaat hierbij om nieuwe elektrische voertuigen. Die 2950 euro is gelijk aan het bedrag in 2023, maar toen was de pot groter: 67 miljoen euro.
In dat jaar konden particulieren 3350 euro subsidie voor een EV krijgen. Dit jaar krijgen we van de overheid minder subsidie voor elektrische voertuigen dan een paar jaar geleden. In 2022 was het budget 71 miljoen, toen werd er nog 3350 euro vrijgemaakt voor mensen die investeerden in een elektrische auto. In 2020 (het eerste jaar van de subsidie) en 2021 was dat zelfs 4.000 euro. In 2024 komen we er net als in 2023 dus wat minder goed vanaf, maar tegelijkertijd mogen we van geluk spreken.
In 2025 verdwijnt die subsidie volledig en men wilde hier eigenlijk al dit jaar mee stoppen. De verwachting is dan ook dat de subsidie er dit jaar wat harder doorheen gaat. Niet alleen omdat het totaalbedrag kleiner is, maar ook omdat het de laatste kans is. Koop je een tweedehands elektrische auto of neem je een tweedehands private lease, dan krijg je hiervoor 2.000 euro subsidie (het potje hiervoor is in totaal 29,4 miljoen euro).
Er is overigens veel kritiek op het plan van de overheid om de subsidie helemaal te stoppen: als we vanaf 2030 alle auto’s in ons land die worden verkocht emissieloos moeten laten zijn, dan mogen we wel opschieten. In zeven jaar is het aantal nieuw verkochte elektrische auto’s van 0 naar ruim een kwart gegaan, maar slechts 4 procent van het totaal aantal auto’s is elektrisch en dat is nog altijd een druppel op een gloeiende plaat.
Hoewel in veel andere landen de afbouw van de subsidie minder hard gaat, is het bijvoorbeeld in Duitsland al helemaal gestopt. De reden was een gat in de begroting en dan gaan dit soort subsidies er nu eenmaal als eerste aan. In Nederland is het na dit jaar dus voorbij, al krijg je in 2026 nog wel subsidie voor een tweedehands elektrische auto: 1000 euro. We zien echter al een tijdje dat er minder elektrische auto’s worden verkocht, terwijl andere landen dat de laatste jaren beter doen.
Tegelijkertijd is er nog iets anders gaande: de motorrijtuigenbelasting zal vanaf 2026 waarschijnlijk skyhigh zijn. Dat komt omdat deze op basis van het gewicht van de bolide wordt bepaald en elektrische voertuigen zijn zwaar door hun accu’s. Dat kan honderden euro’s schelen. Het is om die reden dat we bijvoorbeeld weinig Tesla Cybertrucks in Nederland zullen zien rijden: dat ding weegt 3.103 kilo. Hetzelfde geldt voor de elektrische Hummer, die 4.103 kilo weegt en daarmee de zwaarste elektrische auto is op de markt. Ter vergelijk: een Tesla Model 3 weegt 1.765 kilo.
Maar goed, eerst maar eens kijken hoe het met de subsidiepot van 2024 gaat. De kleine lettertjes zijn in dezen: het gaat om een volledig elektrische personenauto die een bereik van minimaal 120 kilometer heeft (WLTP-norm) en een catalogusprijs hebben van 12.000 tot 45.000 euro. Gelukkig komen er steeds meer elektrische voertuigen in aanmerking voor de subsidie. Tesla verlaagde de prijzen zelfs expres om maar in die 45.000 euro te vallen. Sowieso boert Tesla goed: er werden in 2023 negen keer zoveel auto’s verkocht vergeleken bij 2022. Ook Volkswagen ziet het aantal verkochte ID 3, 4 en 5’s flink oplopen. We verwachten dat dit in 2024 doorzet: het is immers de laatste kans om extra geld te ontvangen voor je nieuwe, elektrische vierwieler.
Let wel op met het winterse weer dat voor de deur staat: elektrische auto’s zouden soms 30 procent inleveren op hun actieradius.