30.01.2024
Social Media

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren dan de 10-15 seconden van veel TikToks.

Van verticaal naar horizontaal

Waar TikTok een rage werd omdat het juist korte, verticale video’s stimuleerde, lijkt het nu steeds vaker inspiratie te halen van andere platforms. Het was bezig met een Stories-functie, het maakte de lengte van video’s aanzienlijk langer en nu komt het dus ook nog met het pushen van horizontale video’s.

Het is wel goed dat het wil dat de video’s wat langer zijn, want je moet er wel je telefoon voor draaien. Niet dat dat zo veel werk is, maar mensen zullen het toch vervelend vinden om steeds de smartphone te draaien. Ook zou het handig zijn als TikTok de horizontale video’s dan wat meer zou groeperen, zodat je je telefoon horizontaal kunt houden terwijl je er door de collectie swipet.

Extra boost, geen extra inkomsten

TikTok heeft er niet zelf actief over gecommuniceerd, maar het schijnt naar influencers een melding te sturen waarin ze worden aangeraden om horizontale video’s van meer dan een minuut te plaatsen. Als tegenprestatie zal TikTok de video’s 72 uur lang boosten. Om hier ook gebruik van te maken moet je meer dan drie maanden op TikTok zitten en de video’s mogen geen advertenties zijn of van politieke partijen komen.

Met de grote telefoons die we tegenwoordig gebruiken is het natuurlijk heel prettig om een video in horizontale positie te bekijken. Toch is het wel even wennen: we zijn inmiddels gewend aan het filmen in verticale vorm en dus ook het kijken op die manier. Telefoons zijn ook gemaakt om verticaal vast te houden, niet zozeer horizontaal. Maar goed, als je Netflix kijkt, dan doe je dat natuurlijk ook horizontaal. Best opmerkelijk eigenlijk dat de streamingdienst nog niet met een verticaal videoformat is gekomen..

YouTube

Maar goed, TikTok gaat er dus wel voor. Het is ook recent al met een nieuwe manier voor influencers gekomen om geld te verdienen, namelijk door video’s achter een paywall te kunnen zetten. Daarbinnen kun je dan videocollecties maken, waardoor je een soort serie-effect krijgt. TikTokkers kunnen hun volgers er geld voor vragen: van 1 dollar tot 190 dollar.

Toch zal TikTok het niet alleen maar doen uit een soort vriendelijkheid en het introduceren van “nieuwe” manieren van kijken. Het is er waarschijnlijk vooral op uit om YouTube te grijpen. Of tenminste, het publiek van YouTube. Als je immers ook op TikTok terechtkunt voor horizontale video’s, dan is er minder reden om naar YouTube te blijven gaan. Echter moet het daarvoor wanneer het gaat om creators wel wat meer gaan doen, want op YouTube Shorts krijgen zij meer betaald. En hoe tof een boost ook is, het is toch vaak de harde cash waar YouTubers voor gaan.

Het is ook de reden dat MrBeast, de grootste YouTuber ter wereld, nu een test doet met een video op X/Twitter: hij wil laten zien dat hij daarmee nooit zoveel geld kan verdienen als de miljoenen die hij genereert via YouTube. Het kan dus heel goed zijn dat het TikTok niet gaat lukken met de horizontale video’s, maar het doet in ieder geval een gooi naar succes.

Share this post