Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is de rups uitgegroeid tot een vlinder, want sinds het niet meer nodig is om een uitnodiging te hebben groeit het platform als kool(witjes).
Twitter was in 2006 een heel goed idee. Oprichter Jack Dorsey startte het met het idee dat mensen snel van gedachten konden wisselen en het is gebleken dat mensen het daar ook graag voor gebruiken. Of nou ja, gebruikten: het is Twitter niet altijd voor de wind gegaan, maar het dieptepunt van het platform is voor veel mensen de overname. Jack Dorsey die zijn blauwe vogel aan Elon Musk verkocht, die er een zwart witte X van maakte.
En een kruis is het nu ook gebleken, want steeds meer mensen vertrekken omdat het er door de ‘open’ constructie van Musk niet gezelliger op wordt. Seksadvertenties, extreem rechts, Twitter is geen vriendelijk vogeltje meer. Reden voor Jack Dorsey om met iets anders te beginnen, namelijk BlueSky. Dat zag het laatste half jaar al enorme toenames in het aantal gebruikers, maar nu sinds twee dagen geen uitnodiging meer nodig is voor het social medium, lijkt het hek van de dam. Er zijn in één dag tijd maar liefst 1 miljoen mensen bijgekomen op BlueSky. Veel mensen lijken het social medium extra toe te juichen, omdat het ook wel een mooi verhaal is: iemand richt Twitter op, verkoopt dat, en neemt vervolgens de tweeters mee naar zijn nieuwe initiatief.
Is BlueSky heel anders dan Twitter? Nee. De tijdlijn heet een skyline en tweets heten skeets. Het grootste verschil, en misschien ook wel het enige als we het vergelijken met het oude Twitter, dat is de decentrale natuur van de app. Het idee is dat je straks via BlueSky ook berichten kunt lezen die in andere apps zitten. Een beetje wat WhatsApp ook van plan is, al doet het dat vooral omdat het hiertoe gedwongen wordt door de EU. Voor BlueSky is het een heel bewuste keuze, die decentrale oorsprong. Het gebruikt hiervoor het AT-protocol waardoor diverse servers met elkaar kunnen communiceren.
Blijkbaar vinden mensen dat een aantrekkelijk idee, want BlueSky groeit enorm. Er zouden elke seconde 8,5 nieuwe accounts worden gemaakt. Er wordt bovendien ook flink gepost: 2 miljoen keer in een dag tijd. Uiteindelijk heeft BlueSky nu 4 miljoen gebruikers en we verwachten dat dat nog verder zal groeien. Vooral omdat het op een gezondere manier gaat dan Threads, dat aan Instagram hangt en vooral daardoor door veel mensen even werd uitgeprobeerd en vervolgens in veel gevallen links werd laten liggen. Gelukkig zijn er wel heel veel mensen op Threads, dus het overleeft het, maar zo te merken is de keuze voor BlueSky dus aanzienlijk bewuster. En dat is precies hoe iemand als Jack Dorsey het wil.