Je hebt het tijdens het gamen niet zo door, maar je geeft heel veel data door: je logt vaak op het spel in met je gegevens, de makers weten precies wanneer je vrije tijd hebt en vaak zijn er ook nog betaalgegevens opgeslagen om je abonnement te laten doorlopen.
Experts hebben een lijst samengesteld van spellen die het meest kwetsbaar zijn voor hackers. Hoewel het geen heel verrassende lijst is, omdat hackers nu eenmaal voor op plekken te vinden zijn waar het grote publiek is, is het toch goed om in je achterhoofd te houden dat dit soort spellen een doelwit zijn van kwaadwillenden. Bovendien zijn er ook voorbeelden die je op een wat praktischere manier bewust kunnen maken van gevaar. Je zit tijdens het gamen nu eenmaal in een soort ‘tunnel’, in een andere wereld, en daarin kun je dan weleens vergeten dat je nog steeds met mensen te maken hebt uit de soms kwade, echte wereld.
Nummer 1 met 130.619 geïnfecteerde gebruikers is Minecraft. Het spel werd als aas gebruikt en wist zoveel mensen te raken. Cybercriminelen wisten vooral door mods en nepversies van het spel mensen op te lichten en te zorgen dat ze hun data bemachtigden.
Roblox is ook een enorm groot spel en eigenlijk zou je kunnen stellen dat het aantal gebruikers die geraakt zijn bij deze problemen er nog best weinig zijn: 30.367 stuks. Het ‘probleem’ van Roblox is dat het vooral door een jong publiek wordt gebruikt, en dat publiek trap sneller in mooie advertenties die gouden bergen beloven, naast dat ze sneller malafide content downloaden.
Een andere populaire game die veel gespeeld wordt is natuurlijk good old Counter Strike. 5 procent van de cybercrime in gaming vindt er plaats, waarbij 23.429 mensen de dupe zijn geworden van aanvallen. Vooral diefstal van accounts schijnt voor te komen.
Verder worden ook PlayerUnknown’s Battlegrounds, Hogwarts Legacy, DOTA 2 en League of Legends genoemd, echter zijn dat relatief weinig accounts die problemen hebben. Het valt vooral op dat in-game aankopen een aanstichter zijn van problemen, omdat mensen hierbij betalingsgegevens geven, maar er ook heel mooie, aantrekkelijke items worden gemaakt door hackers die dan dus aan die gegevens komen.
Uiteindelijk gaat het dan eigenlijk weer om de algemene waarschuwingen voor phishing: is het te mooi om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk dus ook niet waar. En vergeet vooral als je aan het gamen bent, zeker bij betalingen of aanbiedingen, niet om je realiteitszin achter te laten: zodra het om je gegevens gaat. Immers is onder andere het kwijtraken van je account vrij dramatisch wanneer je honderden uren en misschien wel euro’s in een game hebt zitten.