Steeds meer traditionele automerken zetten in op een volledig elektrisch aanbod. Daardoor wordt de markt volwassener. Het aanbod groter, en bij sommige merken de prijzen aantrekkelijker. Vreemd om te horen is dan dat de interesse in elektrisch rijden aan het dalen is. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is. De vaak nog hoge aanschafprijs (uitzonderingen daargelaten) van een elektrische auto en de mogelijkheid om niet privé te kunnen laden, zijn de voornaamste drempels. Zo blijkt uit de nieuw uitgebrachte Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB.
Elektrisch rijden is het afgelopen jaar duurder geworden. Waar een elektrische auto in 2022 nog gemiddeld 61 cent per kilometer kostte, is dat nu 72 cent per kilometer. Dit heeft vooral te maken met de lagere restwaarde van elektrische auto’s, doordat er minder vraag is naar gebruikte elektrische auto’s. Automobilisten vinden tweedehands elektrische auto’s namelijk nog te duur.
Naast de gebruikskosten blijft het aankoopbedrag van een elektrische auto te hoog voor Nederlanders. Maar liefst 71% vindt elektrische auto’s te duur. Het gat tussen het gemiddelde aankoopbedrag van een elektrische auto (€ 45.850) en het bedrag dat kopers gemiddeld willen uitgeven aan een elektrische auto (€ 31.699) is op dit moment te groot. Dit is dan ook met stip de grootste barrière om naar elektrisch rijden over te stappen, gevolgd door de auto niet privé te kunnen opladen (32%). Positief is dat het aantal modellen onder de € 50.000 steeds groter wordt. Het aantal modellen is toegenomen van 38 in 2022 naar 57 in 2023.
- Marga de Jager, CEO ANWB.
Binnen Europa is Nederland een van de koplopers als het gaat om elektrisch rijden. Zo is het aandeel elektrische auto’s in het Nederlandse wagenpark 4,9%. Alleen Noorwegen (23%), Zweden (6%), IJsland (9%) en Denemarken (5,8%) doen het beter.
De 5 meest genoemde drempels voor een elektrische auto:
1. Elektrische auto’s zijn te duur
2. Kan auto niet privé laden
3. Geen of weinig publieke laadpalen
4. Onvoldoende actieradius
5. Hoge onderhoudskosten
Meer info is te vinden in onderstaande infographic:
In Nederland hebben 2.000 mensen meegedaan aan het onderzoek voor de ANWB Elektrisch Rijden Monitor. Het gaat om respondenten tussen de 18 en 70 jaar, met een representatieve verdeling naar geslacht, leeftijd, regio en inkomen. Het veldwerk vond plaats in september/oktober van 2023 door de VU Brussel.