De AI-hype brak pas echt uit met modellen als ChatGPT. Maar kunstmatige intelligentie is geen nieuwe rage op de markt! In 1996 gebruikte de schaakcomputer “DeepBlue” bijvoorbeeld zijn veldstukken om de koning van toenmalig wereldkampioen Garry Kasparov schaakmat te zetten. Was dit de geboorte van mens versus machine?
Nee, zelfs als de AI de afgelopen jaren was blijven leren en zelfs Grzegorz “MaNa” Komincz had verslagen in zijn vlaggenschip-videogame Starcraft. Het gaat niet om wie uiteindelijk de overhand heeft, maar om hoe AI een revolutie teweegbrengt in de game-industrie. In dit artikel zullen we bekijken hoe deze technologie al wordt gebruikt in gaming.
Een paar jaar geleden waren de zaken duidelijk: gokkers konden er niet aan ontkomen om naar een fysiek casino te gaan om blackjack te spelen, maar naarmate de technologie voortschreed, is de industrie veranderd. Tegenwoordig kruipen gokkers met een ijskoude cola op de bank, halen hun smartphone tevoorschijn en proberen in het online casino zo dicht mogelijk bij de 21 te komen. Dit betekent dat de deur naar duizelingwekkende jackpots op elk moment en uur voor de gokker openstaat.
Kunstmatige intelligentie levert nu al een grote bijdrage aan het speelplezier. Het vergroot de kans op het winnen van een jackpot niet, maar het maakt het spel wel veiliger – een aspect dat het vertrouwen van de speler vergroot. Omdat AI binnen enkele seconden enorme hoeveelheden gegevens evalueert, detecteert het zelfs de kleinste tekenen van gokverslaving.
Met deze informatie kan de aanbieder optreden en de speler eventueel voor een bepaalde periode uitsluiten van gokken. Met behulp van verschillende analyses herkent AI ook online slots of andere kansspelen die momenteel bijzonder populair zijn. Met deze informatie kan de aanbieder zijn spelaanbod aanpassen aan de behoeften van zijn klanten.
Gamers kijken letterlijk uit naar nieuwe releases van videogames! Zodra het in de uitverkoop is, gaan ze naar de elektronicawinkel om het spel in handen te krijgen. Het probleem? Deze videogames zitten vaak vol met bugs en andere problemen.
Dit is geen toeval. Voordat een game op de markt verschijnt, wordt deze slechts door een kleine testgroep op de proef gesteld – de redenen hebben vooral te maken met het budget en de benodigde tijd.
Kunstmatige intelligentie technology identificeert dergelijke problemen vooraf. Gamefabrikanten creëren AI-spelers die videogames onafhankelijk op fouten scannen. Het informeert de ontwikkelaars over ontdekte kwetsbaarheden, zodat ze de fout vóór publicatie kunnen herstellen.
Iedere game-ontwikkelaar wil één ding: ze willen het gedrag van NPC’s (non-player characters) in de virtuele werelden zo realistisch mogelijk maken. Zo eenvoudig is het echter niet, zoals veel videogames in het verleden hebben laten zien. Game-ontwikkelaars gebruiken hiervoor al enkele jaren machine learning. NPC’s handelen daardoor dynamisch en reageren individueel op elke speler.
Een bekend voorbeeld is de voetbalsimulatie ‘FIFA’ van Electronic Arts (EA). De videogamefabrikant maakt al jaren gebruik van machine learning zodat de NPC’s zo authentiek mogelijk reageren. Fans van de videogameserie hebben het verbeterde gedrag van de NPC’s de laatste tijd zeker opgemerkt.
In het verleden trokken NPC’s de aandacht vanwege vreemde bewegingen of probeerden ze door de poort te rennen. Tegenwoordig lijken hun bewegingen op het schouwspel dat een toeschouwer in het Parc des Princes ervaart als Mbappé op het doel van de tegenstander stormt.
Videogamewerelden zoals Assassin’s Creed, Ghost of Tsushima of Grand Theft Auto verrukken duizenden gamers voor hun scherm. Maar wat sommige mensen vergeten is dat game-ontwikkelaars weken of zelfs maanden besteden aan het ontwikkelen van deze virtuele werelden. Kunstmatige intelligentie maakt het dagelijkse werk nu al eenvoudiger voor ontwikkelaars.
Een goed voorbeeld hiervan is de videogame ‘No Man’s Sky’. Als de ontwikkelaars elk van de 18.446.744.073.709.551.616 planeten nauwgezet hadden gecreëerd, zou het waarschijnlijk een levenswerk zijn geweest. Naast de individuele levensvormen heeft kunstmatige intelligentie ook de talrijke planeten geschapen.
In de toekomst zal AI zelfs hele videogames ontwikkelen, aldus de verklaringen van onderzoeker Michael Cook. De toekomstige game-ontwikkelaar zou ‘Angelina’ kunnen heten – een AI die exclusief is ontworpen voor de ontwikkeling van videogames. Zelfs de oude, gepixelde klassieke games profiteren van AI. Het Playfab-team van Microsoft streeft ernaar Nintendo-gameklassiekers om te zetten in high-definition met behulp van AI-technologie.
Hier gaan geavanceerde algoritmen verder dan louter pixelaanpassing om nieuwe beeldinformatie te genereren die naadloos in het oorspronkelijke scenario kan worden geïntroduceerd. Deze aanpak belooft een automatische upgrade van gepixelde klassiekers naar de huidige normen voor hoge beeldresolutie.
In 2021 heeft de Europese Unie een voorstel gedaan voor de AI-wet. De EU wordt beschouwd als een mondiale pionier als het gaat om AI-wetgeving, maar lijkt verrast door de snelle adoptie ervan in verschillende sectoren. Er bestaat geen twijfel over dat deze wet er moet komen!
Het is echter nog steeds niet van kracht; dit wordt verwacht voor mei of juni 2024. De lange periode daartussen laat ook zien dat overheden kunstmatige intelligentie pas later verwachten.
Maar wat betekent de AI-wet voor de gamingindustrie? Zal dit in de toekomst verdere uitdagingen opleveren voor game-ontwikkelaars? Zoals het er tot nu toe uitziet, zal dit nauwelijks gevolgen hebben voor de sector. Politici richten zich niet expliciet op gaming. De AI-wet richt zich op andere terreinen van de economie, zoals gegevensbescherming. Gamen is echter niet volledig vrijgesteld.
Als gamers binnen de game met een AI communiceren, moeten ze hiervan op de hoogte worden gesteld. Hoe zo’n bericht eruit ziet, is nog niet bekend. Er zijn momenteel twee opties waaruit u kunt kiezen:
Bovendien zullen de onderwerpen AI en gegevensbescherming, gebruiksrechten en veiligheid in de toekomst ook tot beslissingen van sommige rechters leiden.