26.04.2024
Online

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

By: Laura Jenny

BlogOnline

Shein (je spreekt uit: shie-in) is net als Temu een extreem populair, goedkoop winkelplatform uit China. Het heeft tientallen miljoenen gebruikers in de EU alleen al (45 miljoen zelfs), maar die krijgen straks misschien wel een net even andere Shein te zien. Het moet zich namelijk ook aan nieuwe regelgeving van de EU houden en dat is vooral waar het gaat om genepte kledingstukken een probleem.

Nep-designertassen

Als je op vakantie gaat naar Turkije en daar voor de hele familie nep-Gucci-schoenen en neppe Louis Vuitton-tassen koopt om mee naar huis te nemen, dan kun je daarmee wel eens flink in de problemen komen op Schiphol. We hebben regels met betrekking tot het neppen van merken en juist designerkleding en -accessoires worden volop nagemaakt. Toch zie je ook in Nederland regelmatig schoenenwinkels met designs die wel heel erg op beroemde merkschoenen lijken. Als er maar genoeg dingen niet hetzelfde zijn, dan schijnt het te mogen.

Echter doet Shein het dan wel weer op zo’n grote schaal, dat neppen, dat het al regelmatig rechtszaken aan zijn broek heeft gehad van die designermerken. De EU heeft Shein nu aangemerkt als een soort massamerk, een ‘zeer groot online platform’, net als TikTok, AliExpress en Amazon. Hierdoor moet het aan nog strengere regels voldoen onder de Digital Services Act. Het gaat daarbij onder andere om de illegale producten op de site, stelt de EU. Daarnaast moet Shein ook de regels in acht nemen rondom privacy van gebruikers en modereren. 

Risico-analyse en maatregelen

Shein krijgt 4 maanden de tijd om een rapportage te maken van de mogelijke risico’s en moet ook maatregelen voorstellen om iets te doen tegen de vervalste goederen, onveilige goederen en items die tegen het intellectueel eigendom van anderen zijn. Shein heeft al eens een proces aan zijn broek gehad van Oakley en Ralph Lauren en dat zijn zeker niet de enige merken die producten bij de Chinese winkel zien die wel erg lijken op die van henzelf. Shein zegt tegen TheVerge dat het de ambitie van de Europese Commissie deelt om te zorgen dat consumenten in de EU rustig online kunnen shoppen en dat het zich hard wil maken om zijn steentje bij te dragen. 

Klinkt als een heel positieve benadering, maar we moeten natuurlijk nog maar zien of de EU er ook zo rooskleurig over denkt. Shein staat met zijn fast fashion niet bepaald bekend als een heel sympathiek bedrijf, hoewel veel mensen er wel allerlei leuks vandaan halen. De omstandigheden waarin het wordt gemaakt schijnen niet oké te zijn met veel te lange werkdagen en katoen uit plekken waar mensen gedwongen worden om te werken. Tegelijkertijd zijn er dus tientallen miljoenen mensen die zich daar weinig van aantrekken. Of eigenlijk: die daar juist letterlijk iets van aantrekken, namelijk t-shirts. Shein zou 66 miljard dollar waard zijn in 2023 en het is van plan om de beurs op te gaan in de Verenigde Staten. 

We denken dat die focus van de EU op die namaaktasjes en accessoires nog wel eens kan zorgen dat Shein er wel degelijk anders uit komt te zien over een half jaar. Maar tegelijkertijd verwachten we (mede hierdoor) geen enorme dip in het klantenbestand: er staan zoveel items op en er komen er dagelijks zoveel bij, dat menig klant waarschijnlijk net zo vrolijk andere kledingstukken shopt. 

Share this post